چکیده:
هدف: آزمون ترسیم ساعت، آزمونی عصب– روانشناختی است که از سالها پیش به عنوان بخشی از ارزشیابی و غربالگری برای بزرگسالان دارای آسیب های شناختی مورد استفاده قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تحولی ترسیم ساعت و مفهوم سازی زمان در کودکان استان همدان است.
روش: یک هزار و ۲۶۱ دانش آموز ( ۶۲۰ پسر و ۶۴۱ دختر) با میانگین سنی ۹/۵ و انحراف استاندارد ۱/۸۳ سال به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از اجرای فرم معلم فهرست رفتاری کودکان(آخنباخ و رسکورلا، ۲۰۰۱) و انجام مصاحبه نیمه ساختارمند، بر اساس ملاکهای چاپ چهارم راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روا نپزشکی آمریکا (سادوک و سادوک، ۲۰۰۵ )، گروه نمونه آزمون ترسیم ساعت را تکمیل کردند. مفهوم سازی زمان و ترسیم ساعت به طور جداگانه و با استفاده از سامانه نمره گذاری کوهن، ریکی، کیبی و ادموندز (۲۰۰۰) ارزیابی و داده های پژوهش با تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون t بررسی شد.
یافته ها: نتایج نشانگر پیشرفت تدریجی ترسیم ساعت و مفهوم زمان از هشت سالگی به بعد بود. همچنین مشخص شد که در شش، هفت، هشت سالگی خطاهای کیفی نظیر وارونه سازی و فاصله گذاری نامناسب شماره ها و پاک کردنها متداول است، اما به تدریج با افزایش سن کاهش میابد. عملکرد دختران در ترسیم شکل ساعت و جایگزینی عقربه ها برای نشان دادن زمان به طور معناداری بهتر از پسران بود. عملکرد آزمودنی ها در ترسیم شکل ساعت و جایگزینی عقربه ها در مطالعات کوهن و همکاران(۲۰۰۰)؛ گنجی، دلاور، ذبیحی (۱۳۹۰) و مطالعه حاضر تفاوت معنادار داشت؛ بدین معنا که عملکرد آزمودنی های ایرانی در هر دو مطالعه در ترسیم شکل ساعت و مفهوم سازی زمان بهتر بود.
نتیجه گیری: براساس الگوی یافته ها، پیشرفت خطی مشاهده شده در استفاده از ربع دایره نشانگر آن است که بی توجهی کودکان ماهیتی تحولی دارد و نه آسیب شناختی. به طور کلی، تحول ترسیم ساعت ارتباط زیادی با رسش قطعه پیشانی دارد.
خلاصه ماشینی:
"بورسون28و همکاران(1999)تعدادی از تواناییهای شناختی را،که با آزمون ترسیم ساعتفراخوانده میشوند،فهرست کردهاند:حافظۀ بلندمدت وبازیابی اطلاعات،درک مطلب شنیداری،بازنمایی دیداری-فضایی،ادراک دیداری و مهارتهای دیداری-حرکتی،توجهکلی و نیمکرهای،پردازش همزمان و(شاید از همه مهمتر)(1)- neuropsychologist (2)- clock drawing test(CDT) (3)- visual-spatial perception (4)- graphomotor (5)- verbal reasoning (6)- executive function (7)- Goodglass (8)- Kaplan (9)- Boston Aphasia (10)- Pinto (11)- Peters (12)- Mendez (13)- Ala (14)- Underwood (15)- Royall (16)- Cordes (17)- Polk (18)- Shulman (19)- Feinstein (20)- South (21)- Greve (22)- Bianchini (23)- Adams (24)- Kim (25)- Lee (26)- Choi (27)- Sohn (28)- Borson &%05112HSOG051G% کارکردهای اجرایی یا هماهنگساز(رویال،2000).
خطاهای گوناگون مشخص کرد که بسیاری از کودکاندر هفت سالگی دیگر وارونهسازی شمارهها را نشان نمیدهند(1)- scoring system (2)- Ishiai (3)- Sugishita (4)- Ichikawa (5)- Gono (6)- Watabiki (7)- Rouleau (8)- Salmon (9)- Butters (10)- Spreen (11)- Strauss (12)- Sunderland (13)- Watson (14)- Arfken (15)- Birge (16)- Wolf-Klein (17)- Brod (18)- Levy (19)- Silverstone (20)- Foley (21)- Kozora (22)- Cullum (23)- Babins (24)- Slater (25)- Whitehead (26)- Chertkow (27)- Hynd و در هشت سالگی نسبت به ربع دایرۀ ساعت بیتوجه نیستند.
کوهن و همکاران(2000)بر این باورند که سامانۀ نمرهگذاری آنها به رسش(1)- Brodaty (2)- Moore (3)- O'Rourke (4)- Tuokko (5)- Hayden (6)- Beattie (7)- Libon (8)- Malamut (9)- Swenson (10)- Sands (11)- Cloud (12)- Meier (13)- Gesell (14)- llg (15)- Ames (16)- Bullis &%05114HSOG051G% قطعۀ پیشانی و نقایص در کارکردهای اجرایی حساس است،زیرااین سامانه تأکید بسیاری بر جایگزینی شمارههای ساعت دارد."