Skip to main content
فهرست مقالات

نظام اجتماعی امت و امامت

نویسنده:

(24 صفحه - از 91 تا 114)

کلیدواژه ها : امامت ،اطاعت ،عدالت ،تعادل ،فضیلت ،امت ،سلسله مراتب

کلید واژه های ماشینی : امت، عدالت، امام، نظام اجتماعی امت و امامت، نظام امت و امامت، اجتماعی، نظام، اسلامی، رهبری عدالت‌محور، دینی، جامعه، حرکت، اندیشه‌ی، نفس، عدالت امامت و امت، فضیلت، حقوق، رهبر قطب الهی حرکت، والا، کمال، تأسیس نظام امت و امامت، شاکله‌شناسی رهبری عدالت‌محور، صفت، امت اسلامی، امام و رهبر، مردم، عقل، عملکردی نظام امت و امامت، روح، شاکله‌ی نظام امت و امامت

نظام اجتماعی امت و امامت،نظامی الهی،خدامحور،متحد،هماهنگ و هم‌ مسلک می‌باشد.ستون فقرات چنین نظام والا و ارزشمندی را دیانت و عدالت تنظیم می‌نماید،امام و رهبر قطب الهی حرکت چنین اجتماعی است، همه‌ی حرکت‌ها،ایده‌ها،آرمان‌ها در سمت و سوی اراده‌ی انسانی والا و الهی به نام امام و رهبر است. از نظام امت و امامت،دو تصویر آرمانی وجود دارد.در تصویر نخست،امام‌ و رهبر معصوم،سررشته‌ی افکار و اندیشه‌ها و حرکت‌های امت را در اختیار خویش دارد و در تصویر دوم،رهبری عدالت‌پیشه.این نظام،همان خلافت کبرای الهی به وسیله‌ی خلیفة الله است که ظهورات نوری خدای متعال را در جامعه‌ی بشری ساری و جاری و نمودار می‌سازد. در این مجموعه،رهبری عدالت‌محور هم قرار گرفته که تلاش فراوانی در تحقق عدالت و فضیلت می‌نماید.شاکله‌شناسی رهبری عدالت‌محور نشان‌ می‌دهد که این نوع از رهبری منجر به تأسیس نظام امت و امامت گردیده و در پی تربیت نیروی انسانی مؤمن می‌باشد.تلاش در زدودن استضعاف و دفع‌ هجوم مخالفان،نشر اندیشه‌های بنیادی اسلام،بسترسازی برای تحقق‌ عدالت،تقویت جنبه‌های اخلاقی و تداوم عزت جامعه‌ی دینی محور تلاش‌های او است و از خصلت‌هایی عالی همچون فهم و درایت دینی، اجتهاد،مدیریت دینی بالا،کمال اعتقادی،برخورداری از صفت عدالت، کفایت شجاعت و...برخوردار است. نظام مطلوب مورد اشاره،نظامی عدالت‌محور است و عدالت امامت و امت، روشی پویا و فعال است که سمت و سوی حرکت تکاملی امت را تعیین‌ می‌نماید و در حوزه‌های اقتصادی،سیاسی،اخلاقی و...متبلور می‌شود. بدین روی،احیای عدالت و گسترش و تعمیق آن یک رسالت در نظام امت‌ و امامت است.صور عدالت موردنظر در این نظام عبارتند از: 1)عدالت افراد جامعه در تعاملات خویشتن؛ 2)عدالت حاکم به مردم(امام به امت)و بالعکس؛ 3)عدالت نفسانی،که ریشه‌ی همه‌ی عدالت‌ها در حوزه‌های رفتاری و عملکردی نظام امت و امامت است.

خلاصه ماشینی: ")از بدنه‌ی جامعه‌ی ولایی و نظام اجتماعی؛ 3)تلاش گسترده و همه‌جانبه در دفع هجوم مهاجمان به ساخت فکری‌ جامعه‌ی اسلامی و به اندیشه‌های دینی؛ 4)جلوگیری از سلطه‌ی غارت‌گران و ستم‌گران:«یمنعونهم عن الخروج علی‌ ضعفاء شیعتنا»؛آنها را از خروج و سلطه بر ضعفای شیعیان ما مانع می‌گردند؛ 5)نشر اندیشه‌های بنیادی دین و مبانی و مسائل اعتقادی اسلام و نشر فقه‌ اسلامی؛ 6)زمینه‌سازی و بسترسازی برای تحقق قسط و عدالت اسلامی؛ 7)تقویت جنبه‌های اخلاقی و الهی در جامعه‌ی دینی؛ 8)تداوم عزت و اقتدار جامعه‌ی اسلامی در برابر سلطه‌گران،ملحدان و کافران؛مختصات رهبری عدالت‌محور در نظام الهی امامت و امت که استمرار آن توسط رهبری عادل صورت می‌گیرد، حرکتی تکاملی مشاهده می‌شود،و شاید شاخصه‌های اساسی آن همین باشد که باید همواره حرکت استکمالی داشته باشد. از مجموع مطالب این‌ بخش به دست می‌آید که اگر امام عادل است و عدالت پیشگی دارد و جانش با آن عجین شده امت در پرتو وجود امام به حد مطلوبی از رشد دست یافته،و نمی‌خواهد سیمای کلی جامعه‌ی دینی به سمت ظلم و تباهی و فساد و طغیان‌گری‌ سیر نماید. عدالت‌خواهی امام و امت،ناشی از فضیلت‌گرایی و اسلام‌اندیشی آنهاست و از آن جهت که اسلام،مکتبی وابسته به ارزش‌های‌ بنیادی و نهادی است،مردم مسلمان که تحت اراده‌ی قدسی و جاذبه‌ی ملکوتی‌ الهی قرار دارند و به وسیله‌ی امامی پاک نهاد و پاک‌سرشت و متعالی و رهبری می‌شوند،گرایشی جز به عدالت و فضیلت نمی‌یابند و سنگ بنای ساختمان‌ جامعه‌ی خود را برمبنای همین طرح کلی تنظیم می‌نمایند و اتفاقا فلسفه‌ی متعالی‌ ادیان و رویکرد جمیع ادیان آسمانی و الهی هم جز این نمی‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.