چکیده:
اساسا علم و دانش محصول و مصنوع اجتماع بشری است.بنابراین، تفاوتهای اساسی جوامع بشری،دانشهای برآمده از متن و بطن خویش را به رنگ و بو و خصوصیت خود درمیآورد.از این رو،عناصر مهمی که در طرفین عرضه و تقاضای آموزش وجود دارند؛نقش اساسی در شکلگیری نیازهای آموزشی در جوامع ایفا میکنند.ولی از آنجا که آموزش در برخی از کشورها تحت تأثیر نیازهای این جوامع به وجود نیامده است و ساختار نظام آموزشی و گسترش آن بدون ارتباط ارگانیک با ضروریات آن جوامع شکل گرفته است،در نتیجه ناکارامدی نظام آموزشی را در دستیابی به توسعه اجتماعی و اقتصادی برای این کشورها به ارمغان آورده است.
خلاصه ماشینی:
"(نقوی،1377،179) لرد کرومو،فرماندار انگلیسی،که خود سالیان متمادی نقش اساسی را در کشورهای آسیایی برای به ثمر رساندن طرحهای استعماری در این کشورها داشته است،هدف از نظام آموزشی ایجاد شده در مصر را اینگونه بیان میکند: انگلیس میخواهد آزادی و استقلال سیاسی به تمامی ممالک مستعمره بدهد،به شرط آنکه قبلا طبقهای از روشنفکران و سیاستمداران آن برمبنای فرهنگ بریتانیا تربیت شده سپس متصدی امور شوند.
ک. به:سریع القلم،1371،103)ج)عدم وجود زمینههای رشد خلاقیت همانطور که بیان شد چون آموزش در کشورهای توسعه نیافته برخاسته از نیازهای واقعی جامعه نبود،بلکه بیشتر به شکل بنگاه تولیدی صنعت مونتاژی است که دائما نیاز به وارد ساختن قطعات پیشساختهای بود که بنگاه توسط آن قطعات میتوانست به کار تولیدی خود ادامه دهد،میبینیم که نظام آموزشی نه تنها مشوق خلاقیت و نوآوری در دانشآموختگان خود نیست؛بلکه اذهان آنان را به صورت انباری درآورده است که پر شده از مطالبی که شاید یک بار هم در زندگی آنان مورد استفاده قرار نگیرد.
بنابراین،آنچه که میتواند کشورهای گرفتار آمده در بند چنین ساختاری را برهاند و جلوی هرز رفتن سرمایههای مادی و انسانی آنان را بگیرد و به جای این که نظام آموزشی آنان هر ساله تعداد کثیری از جوانان را در بهترین دوران عمر با هزاران توقع به صف بیکاران گسیل دارد و یا آنان را در پشت دربهای سفارتخانههای کشورهای صنعتی به صف بکشاند و هر ساله از این طریق چندین میلیارد دلار به سمت کشورهای پیشرفته روانه سازد و تأمینکنندهی نیروهای مورد نیاز مؤسسات علمی و صنعتی و نیز تأمینکنندهی بهترین چهرههای علمی و اندیشمندان جهانی برای آنان باشد،تجدیدنظر جدی در ساختار آموزشی و طراحی آن براساس نیازهای واقعی این جوامع میباشد که این بحث خود نیاز به مقالی دیگر دارد."