خلاصه ماشینی:
"سالهاست که دبیرانمحترم در تدریس این مباحث و تفهیم آنها به دانشآموزانبا مشکل روبهرو بودهاند و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم کهپایهای ترین و حساسترین موضوعات زبان فارسی برای تدریسبه دانشآموزان،جمله،و گروههای اسمی و نحوۀ تشخیص وکاربرد آنهاست.
جای بسی خوشحالی استکه با به کارگیری این روش،واهمه و ترس دانشآموزان ازچگونه یاد گرفتن زبان فارسی برطرف میشود و دانشآموزان بااشراف و آگاهی کامل،داوطلبانه به جستوجوی اعضای جملهمیپردازند و نهتنها مباحث برایشان عذابآور و خستهکنندهنیست بلکه فوقالعاده سرگرمکننده و مطلوب است.
پدر(نهاد)در جمله(خانواده)دو قلب یا عنوان میپذیرد:الف)یا حضور دائمی و همیشگی دارد که لقب شناسه،نهاداجباری یا پیوسته میگیرد و همراه قلب مادر(گزاره)که فعلاست و در آخر منزل مینشیند،میآید(دقیقا مانند خانمیاست که بعد از ازدواج،فامیلی همسرش را با خود یدکمیکشد.
مثال اول:نهاد(پدر)+گزاره(مادر) مفعول+فعل علی رضا را دید مثال دوم:نهاد(پدر)+گزاره(مادر) متمم+فعل علی به رضا گفت مثال سوم:نهاد(پدر)+گزاره(مادر) مسند+فعل علی شجاع است لازم به ذکر است همانگونه که مادر در خانواده فرزند به دنیامیآورد،مادر(گزاره)خانوادۀ جمله هم سه فرزند به اسمهایمفعول،متمم و مسند را به دنیا میآورد.
در جملهظاهر میشوند: 2-/5فامیل یا وابستههای پیشین:اقوامی هستند که پیش ازاعضای اصلی(نهاد و فرزندان گزاره)در جمله قرار میگیرندو چون حضورشان در خانواده قبل از پدر و فرزندان است،وابستههای پیشین نام دارند.
نقاش دیوار را رنگ زد نهاد قل اول قل دوم فعل فرزندان دوقلو یا در مورد قید که هر جای جمله مینشیند،میتوانیم بهدانشآموزان تفهیم کنیم که قید مهمان است و هر جای جملهمینشیند و چون این خانواده بسیار مهماننوازند،به احتراممهمان کسی به قید ایراد نمیگیرد؛حتی اگر کنار پدر و درصدر مجلس بنشیند،این را هم میدانیم که قید ممکن استهرجا بنشیند،اما جایگاه اصلیاش در قسمت گزاره است."