Skip to main content
فهرست مقالات

نقد کتاب امت و امامت

نویسنده: ؛

آذر - اسفند 1385 - شماره 61 و 62 (36 صفحه - از 285 تا 320)

کلیدواژه ها : نظام اجتماعی ،امت ،امامت ،تقوای پرهیز ،تقوای ستیز ،جامعه‌ی بسته ،آزادی اجتماعی ،طبقات اجتماعی ،آرمانشهر

کلید واژه های ماشینی : شریعتی ،امت و امامت ،شارون ،نظام اجتماعی ،دکتر علی شریعتی ،نظام امت و امامت ،شریعتی به مسأله‌ی امت ،کتاب امت و امامت ،شریعتی به کار ،دگرگونی در نظام اجتماعی ،زندگی اجتماعی ،جوئل شارون ،ابعاد اجتماعی ،شریعتی فرد ،سبک زندگی ،شریعتی می‌پسندیده ،صدر اسلام ،هویت انسانی ،اندیشه‌های شریعتی ،دلالت‌ها و ابعاد اجتماعی ،جدید ،دیدگاه شریعتی ،دیدگاه جامعه‌شناسی ،اختلاف در اصل ،تک‌بعدی شدن ،شرایط ویژه‌ی عصری ،سخن می‌گوید ،ساختار اجتماعی ،جامعه‌ی بشری ،روزگار جدید

در این نوشتار نویسنده در پی کاوش برخی شاخص‌ها،دلالت‌ها و ابعاد اجتماعی نظامی که دکتر علی شریعتی می‌پسندیده و در کتاب امت و امامت و سایر آثار وی آمده است،می‌باشد. روش نویسنده،در دستیابی به این مقصود،بهره‌گیری از ده پرسشی است که‌ جوئل شارون آنها را بنیادی‌ترین پرسش‌های جامعه‌شناختی و جامعه‌شناسی‌ می‌داند و برای یافتن پاسخ آنها از لابلای آراء و اندیشه‌های شریعتی به کار گرفته شده است.اما،در هر حال،معتقد است که این روش کاملا کمال یافته‌ نیست. وی خاطرنشان می‌سازد که نگاه شریعتی به مسأله‌ی امت و امامت،برخلاف‌ نظریات اسلاف که موضوع را در حوزه‌های اعتقادی،کلامی و فلسفی‌ کاویده‌اند،نگرشی نو از زاویه‌ی اجتماعی-سیاسی است و این،اختلاف در اصل اعتقاد نیست. چنانکه از نظریات شریعتی بر می‌آید باید در فهم دین تجدید نظر نمود و از افراط و تفریط پرهیز کرد. در ادامه،برداشت شریعتی را از هویت انسانی در قالب تقوای پرهیز و تقوای‌ ستیز بر می‌شمارد و علل عقب‌ماندگی مسلمانان در روزگار اخیر را تقوی‌ پرهیز ذکر می‌کند. در این تحقیق بر اهمیت و تأثیر هجرت،به عنوان یک رکن اساسی در تغییر اجتماع و تحول طبقاتی درصدر اسلام اشاره شده است و آن را سرمنشأ شیوه و سبک زندگی جدید افراد در اجتماع می‌داند. براساس نظام امت و امامت،فرد،آزادی بدون هدف را دنبال نمی‌کند،بلکه‌ آزادی فرد در میان امت با مسؤولیت و تعهد همراه است.شریعتی فرد را در جامعه از تخصصی شدن برحذر داشته،زیرا به نظر وی خطر تک‌بعدی‌ شدن،متخصص را تهدید می‌کند و در عین حال جامعه‌ی عصر پیامبر صلی الله علیه و اله و شخص پیامبر صلی الله علیه و اله را،که در همه‌ی میدان‌ها و عرصه‌ها فعالیت می‌کردند،به‌ عنوان الگو و اسوه‌ی مطلوب معرفی می‌نماید. نگارنده بر این باور است که عنصر رهبری در نظرگاه شریعتی موجد دگرگونی در نظام اجتماعی است. در پایان به شرایط ویژه‌ی عصری و کاهش نابرابری پرداخته،ضمن به خطا رفتن ذهن در تعمیم مسائل،نابرابری را معلول تعبیر نادرست از دین در جهات اقتصادی و در شرایط ویژه‌ی عصری بیان می‌دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.