چکیده:
سید احمد الحق (1918- 2011م) عارف مشهور و پژوهشگر مولویشناس، در بنگلادش است. تألیفات سید احمد الحق، در تشریح و رساندن پیامهای مولوی به زبان بنگلا، اهمیت بسزایی دارد؛ و به دلیل همین پژوهشهاست که وی در سرتاسر بنگلادش شهرت یافته است. اساسا سید احمد الحق محقق برجستة علم تصوف است؛ او در خانوادهای صوفی مسلک، به دنیا آمد و با تکیه بر استعداد خدا داد خود، عنوان «پژوهشگر ممتاز» را در زمینة تصوف به دست آورد.
خلاصه ماشینی:
"انعکاس این دست موضوعات و فلسفهای که مولوی در مثنوی خلق کرده است در هر صفحة کتاب "مورلیر بیلاپ" دیده میشود» (مجله کنفرانس بین المللی رومی، 98:2007 ) فیزیک دان مشهور بینالمللی، دکتر جمال نذر الاسلام، میگوید: «در کتاب "مورلیر بیلاپ"، دربارة ادیان و عقیدههای مختلف و دربارة ادبیات شرق و غرب، دقیقا اظهار نظر شده است.
با مطالعه ادبیات ، فلسفه و ادیان تطبیقی، ادبیات عرفانی کشورهای مختلف خصوصا تأثیر آرای مولوی میتوان مردم را در جهاد با نفس، پیروز کرد و درس عشق را به همگان آموخت» (مجله کنفرانس بین المللی رومی، 2007: 98 ) سیداحمد الحق، ضمن انعکاس آراء مولوی، عقاید خود را در باب مسائلی چون: تعریف عشق، دین و فرقه گرایی، زندگی مسالمت آمیز، شکل نبوت و ولایت و بنیاد گرایی، بیان کرده است که همگی این نظرات، از مثنوی مولوی، تأثیر پذیرفته است (سیداحمد الحق، Bangladesher Sufi Shahitto، 135:2007).
سیدعلی احسن، شاعر بزرگ بنگالی زبان، دربارة این کتاب گفته است: «این کتاب تفسیر ارزشمند مثنوی مولوی است» (سید احمدالحق،Masnavi, Sharifer Kahini va Mormobani: 2000 دیباچه) در این کتاب، ابیاتی از داستانهای مثنوی مولوی با تلفظ فارسی و با معنی آن آورده شده است، هم چنین، سیداحمد الحق، دیدگاه خود را درباره بخشهای مثنوی و انتخاب داستانها، ارائه نموده است.
در آخرین بخش این کتاب به عنوان زندگی نامة کوتاه مولانا جلال الدین رومی، دربارة پنج فلسفة او به بحث پرداخته است: (1) عقیدة عشق (2) همه اوست (وحدت وجود) (3) نظریه آفرینش آدم (4) احترام و پیروی به پیر ومراد (5) سماع و رقص (مجلة کنفرانس بین المللی رومی، 101:2007) همینطور اقتباسهای شاعران ایرانی را برای مقایسه در این کتاب آورده است؛ مانند: سعدی، حافظ، خیام، جامی."