Skip to main content
فهرست مقالات

اسما و صفات (قسمت سوم)

نویسنده:

(9 صفحه - از 50 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : اسما ،خدا ،اسما و صفات ،توقیفی بودن اسما ،خداوند ،لفظی ،فعل ،حسنی ،شرع ،روایت ،اطلاق ،اخبار ،حق ،اسمای الهی ،اسمای غیر حسنی ،اسمای الهی توقیفی ،أسماء الله ،دلالت ،سخن ،توقیفت اسمای الهی ،کمال ،دلایل عقلی ،اسمای خدا ،صفات کمال وصف ،اسما تسمیهء خدا با الفاظی ،الأسماء الحسنی ،غیر توقیفی بودن ،دلایل ،اطلاق لفظی ،بیان

خلاصه ماشینی:

"درحالی که در این حدیث،از نود و نه‌ اسم سخن به میان آمده است،در قرآن برای‌ خدا صد و سی و دو نام وارد شده‌3و مفسران‌ اسمای الهی پیرامون آنها گفتگو نموده‌اند و ما به خواست خدا در آینده بحثی فشرده پیرامون‌ این اسما خواهیم داشت،اکنون سخن در موضوع دیگر است و آن اینکه: آیا اسمای الهی توقیفی است-یعنی هیچ‌ کس حق ندارد خدا را به غیر آن نامی که در قرآن و سنت وارد شده است بخواند و یا نام‌ گذاری کند؟-یا جریان چنین نیست و می‌توان‌ خدا را به غیر آن نامهایی که در این دو مصدر اسلامی وارد شده است،خواند؟ شکی نیست که خدای جهان در میان‌ تمام ملتها نام خاصی دارد و هر ملتی خدا را با (1)-صدوق،306-318-توحید،194-حدیث 8. در اینجا از تذکر نکتهء دیگری نیز ناگزیریم‌ و آن اینکه این بحث کلامی مربوط به نامهای‌ ملفوظه است،نه واقعیت این اسما که جنبهء عینی و تکوینی دارد و از نظر عرفا،خود واقعیتهای خارجی اسم ذات می‌باشند،برای‌ متکلم آنچه که مطرح است همان الفاظ ملفوظهء اوست نه واقعیتهای آنها که از نظر عرفا خود اسمی از اسما بشمار می‌روند،اینک آرای‌ متکلمان را در اینجا منعکس می‌کنیم: الف-گروهی می‌گویند انسانها در پرتو خرد،می‌توانند خدا را به نامی بخوانند که بر وصفی از صفات یا فعلی از افعال او دلالت‌ می‌کند و به دیگر سخن هر حقیقتی که در ذات‌ و فعل او هست،در قالب لفظ بریزند و به آن‌ نام بخوانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.