Skip to main content
فهرست مقالات

دلایل نقلی حسن و قبح عقلی

نویسنده:

(11 صفحه - از 66 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : حسن و قبح عقلی، دلایل نقلی حسن و قبح، منکران حسن و قبح عقلی، فعل، پیامبر، آیهء، منکران، حکم، خدا، آیهء کریمه

خلاصه ماشینی: "ب-دلایل نقلی پس از آگاهی بر برخی از دلایل عقلی‌ حسن و قبح عقلی،لازم است به بررسی این‌ مسأله از دیدگاه آیات قرآن و احادیث معصومان‌ -علیهم السلام-بپردازیم،نخست نمونه‌هایی از آیات قرآن را مورد برسی قرار می‌دهیم: آیهء نخست: و إذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا علیها آباءنا،و الله أمرنا بها،قل إن الله لا یأمر بالفحشاء أتقولون علی الله ما لا تعلمون (اعراب/28)،حاصل مفاد آیهء کرینه این است که کافلران عصر رسالت، دست به انجام کارهای ناورا می‌زدند،با اینکه‌ خود به زشتی آن اذعان داشتند،و در توجیه آن‌ عمل ناروا به دو چیز استناد می‌جستند،یکی‌ سیرهء نیاکان،و دیگری فرمان الهی و حکم‌ دینی،قرآن کریم توجیه آنان را مردود دانسته‌ می‌فرماید: إن الله لا یأمر بالفحشاء . 3-ممکن است گفته شود:از جملهء:اذا فعلوا فاحشة بدست نمی‌آید که آنان بر زشتی‌ عمل خود اذعان داشتند تا بگوییم این اعتراف، عقلی بوده است نه شرعی،زیرا ممکن است‌ مراد جمله فوق این باشد که هرگاه عمل که در واقع و از نظر حکم الهی قبیح بود را مرتکب‌ می‌شدند،و از طرف پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم مورد اعتراض‌ قرار می‌گرفتند،زشتی آن را انکار کرده و به‌ عمل پدران خود استناد می‌نمودند،زیرا عمل‌ آنان را حاکی از حسن شرعی عمل می‌دانستند. این مطلب به‌ قدری واضح است که منکران حسن وقبح‌ عقلی نیز بر آن اعتراف نموده‌اند،چنانکه‌ مؤلف المنار از مدارج السالکین ابن القیم نقل‌ کرده که گفته است:محرمات دوگونه‌اند: برخی از آنها حرمت ذاتی داشته و هرگز مباح‌ نمی‌گردند،و حرمت برخی دیگر عارضی‌ است،و در پاره‌ای اوقات مباح می‌گردند، آنگاه موارد یاد شده در آیهء فوق را از محرمات‌ ذاتی دانسته و یادآور شده است،حرمت برخی‌ از عناوین مذکور در آیه نسبت به برخی دیگر مضاعف و آکد می‌باشد،آخرین عنوان: أن‌ تقولوا علی الله ما لا تعلمون دارای حرمت و قبح شدیدتر از موارد پیشین است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.