Skip to main content
فهرست مقالات

دین شناسان غربی و تعریف دین / تعریف ذاتی

نویسنده:

(10 صفحه - از 18 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : دین، تعریف دین، تعریف، دین‌شناسان غربی و تعریف، تعریف‌های ذاتی، انسان، اجتماعی، اعتقاد، ماهیت، گونه‌های تعریف‌های دین، تعریف‌های دین‌شناسان غربی بر تمایز، تعریف‌های ذاتی دین، فرهنگی، جامعه‌شناسی، احساس، دین‌شناسان غربی از دین، تمایز، تعریف دین در جهان غرب، هستی‌های، رابرتسون اسمیت در تعریف دین، تعاریف دین اسپیرو و رابرتسون، عبارت، تفاوت، دین‌شناسی و تعریف دین، تأکید، تعریف رابرتسون، تعریف ذات گرایانه‌اش از دین، تمایزی میان امر تجربی، تعریف کارکردی، تجربه

خلاصه ماشینی: "ژان پل ویلم دراین‌باره گفته است: می‌توان دین را از چند دیدگاه انتظامی‌ علمی و عقلانی متفاوت تعریف کرد، می‌توان به تعاریف کارکردی یا ذاتی دین‌ دست یافت و این بیش‌تر به آن بستگی دارد که ما روی آنچه که دین انجام می‌دهد و کارکردهای اجتماعی دین،تأکید بیش‌تری‌ بورزیم یا برآنچه که ماده و جوهر دین‌ است تأکید بیش‌تری داشته باشیم. 6 فرایند تعریف دین در جهان غرب نکته‌ای که بیان آن در این‌جا می‌تواند به‌ روشن‌تر شدن این بحث کمک کند این است‌ که تعریف‌های مختلف عمدتا در عصر جدید و توسط دین‌شناسان غربی باتوجه به‌ رشته‌های علمی و رویکردهای خاص آنان‌ مطرح شده است. دورکیم در نقد تعریف وی گفته‌ است:«اعتقاد به هستی‌های روحانی‌ مستلزم باور به موجودات فراطبیعی است، حال آن‌که نظام‌هایی اعتقادی مانند بودیسم(فرقه تراوادا)15وجود دارند که‌ عموما دین شناخته می‌شوند ولی بر یک‌ چنین مفاهیمی استوار نیستند». در نقد وی گفته شده است:این‌ تعریف مبهم است،زیرا به سختی می‌توان‌ گفت که این ماهیت متفاوت،به هر صورتی که بتوان تصورش کرد،در مورد همه‌ نظام‌های اعتقادی که می‌توان آنها را تحت‌ شمول مفهوم دین قرار داد،دلالت‌ می‌کند. 28 این تعریف نشان‌دهندهء کامل‌ترین‌ تحول روندی است که در تعاریف پیشین‌ تجسم یافته است،یعنی تقلیل عنصری که‌ ویژگی ماهیت واقعیت‌های مذهبی را مشخص می‌سازد به عام‌ترین عبارت ممکن‌ و حرکت در جهت مشخص ساختن آن نوع‌ رابطه‌ای که مؤمنان با قلمرو مذهبی دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.