خلاصه ماشینی:
"چه چیزی معین میکند که کودکان در چه دورهای به هرکدام از این دو نوع ادبی احتیاج دارند؟آیا این مسئله امری سلیقهایو یا رها شده به عهدهی ذوق و سلیقهی نویسندگان است؟ آیا افراط و تفریط در به کارگیری هریک از این انواع،آسیبهای احتمالی برای کودکان و جامعه درپی نخواهد داشت؟ وقتی که متأسفانه با تجربههای ادبیات کودکان،به خاطر برخورد با سیطرهی نگاه سنتی،بر مبانی تربیتی ادبیات کودک میتازندو به اسم سنتستیزی،مبانی آن را به سخره میگیرند،در شرایطی که حداقل زمینهها برای پاسخگویی نظری و تولید نظریهی بومیفراهم نیست،کدام تکیهگاه برای پاسخگویی باقی خواهد ماند؟ حقایق تاریخی ادبیات کودکان در جامعهی ما نشان میدهد که با پیروزی انقلاب اسلامی،دو واقعیت عمده و فراگیر،یعنیانقلاب و دفاع مقدس هشت ساله و ارزشهای انسانی و اصیلی که با خود داشت،مثل بسیاری دیگر از گسترههای فرهنگی و هنریکه در خدمت ترویج ارزشهای انقلاب قرار گرفتند،تولیدکنندگان ادبیات کودک را نیز با خود همراه کردند."