Skip to main content
فهرست مقالات

قرض الحسنه، نگرشی تفسیری – روایی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 11 تا 34)

کلیدواژه ها :

تفسیر ،روایت ،قرض‌الحسنه ،عرضه و تقاضای قرض‌الحسنه

کلید واژه های ماشینی : قرض، قرض‌الحسنه، انفاق، تفسیر، قرآن، خدا، مال، روایات، صحت و مشروعیت قرض‌الحسنه، اهل سنت

قرض‌الحسنه، پیشینه‌ای به قدمت زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد. این نهاد در آثاری که از اندیشه‌وران و رهبران دینی و سیاسی به نسل‌های اخیر رسیده‌‌، سهمی را به خود اختصاص داده و از لحاظ شمولیت نیز گسترة قابل قبولی دارد. مقالة حاضر با نگرشی تفسیری- روایی در صدد تصحیح روش اثبات صحت و مشروعیت این نهاد است؛ بدین منظور، خواهیم دید آیات شریفه‌ای که در آن از لفظ «قرض» استفاده، و به صفت «حسن» مقرون شده است، بر قرض‌الحسنة مصطلح دلالتی ندارد؛ البته برای اثبات صحت و مشروعیت قرض‌الحسنه می‌توان از عمومات و اطلاقات قرآنی و نیز احادیث بسیاری که در اصناف مختلف در مقام ترغیب به عرضه و تحدید تقاضا و نیز مقایسة قرض‌الحسنه با عقود دیگر آمده است، استفاده کرد و با اتکا به آن‌ها نشان داد که هرگونه تردید در صحت و مشروعیت قرض‌الحسنه بی‌اساس است بدون آن‌که نیازی به تمسک به آیات مذکور باشد.

خلاصه ماشینی: "اکنون این پرسش مطرح می‌شود: نهادی مانند قرض‌الحسنه که سابقة تاریخی به قدمت زندگی اجتماعی انسان‌ها و گسترة قابل قبولی در عمل دارد، بر کدام آیات و روایات مبتنی است تا بر‌اساس آن ضمن شناخت دقیق و صحیح این نهاد بتوان به بهترین شکل در جهت اهداف والای اسلام از آن بهره جست؟ با اذعان به این‌که اندیشه‌وران اسلامی و صاحبان قلم، قرآن‌کریم را مهم‌ترین و نخستین سند قابل استناد می‌دانند و در بدو امر به این مصحف شریف تمسک می‌ورزند، مناسب است در پاسخ به پرسش مذکور با بررسی آیاتی که در آن لفظ قرض آمده است، با اتکا بر تفاسیر امامیه و اهل سنت، احادیث، کتاب‌های فقه‌القرآن و آرای فقیهان، میزان دلالت آن‌ها را بر این نهاد بررسی کرد. در تبیین این آیة شریفه، روایتی نیز از تفسیر علی بن ابراهیم نقل شده است که مقصود از قرض‌الحسنه در این آیات، انفاق‌های غیر از زکات است (عروسی حویزی، 1412ق: ج5، ص425؛ بحرانی، 1412ق: ص389)؛ پس، این آیه نیز بر قرض‌الحسنة مصطلح دلالتی ندارد؛ در نتیجه با اتکا بر نظر مفسران می­توان گفت که ترجمه، سیاق و تفاسیر آیاتی از قرآن مجید که عبارت قرضا حسنا در آن‌ها به‌کار رفته است، نشان می­دهد که منظور از اقراض به خدای تعالی، انفاق در راه او است و اگر این عمل را قرض دادن به خدا و آن مال انفاق‌شده را قرض حسن خوانده، به این منظور بود که مسلمانان را به انفاق ترغیب کرده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.