خلاصه ماشینی:
"به نظر میرسد با توجه به اینکه سازمانهای دولتی وخصوصی همچون مدارس و نظامهای وابسته به جمعیت مردمی،به اماکن فرهنگی از جمله کتابخانه نیازمند هستند،برای ایجادچنین اماکنی به عناصر حیاتی از جمله کتابدار متخصص،بودجهی کافی،فضای کافی و تجهیزات کتابخانهای نیاز دارند که شرحچگونگی استفاده از این موارد در فصل هفتم تبیین شده است.
با توجه به محور بحث سواد اطلاعاتی،آموزش و استفادهاز اطلاعات میتواند ابتدا جزو اولویتهای آموزشی مدارس قرار گیرد،یا اینکه کتابخانههای عمومی سعی در برگزاری کارگاههایآموزش سواد اطلاعات داشته باشند تا بتوانند ابتدا ارزش واقعی اطلاعات مورد نیاز برای کاربران مختلف از جمله کودکان و نوجوانان-که بیشتر در معرض آلودگی اطلاعات قرار دارند-را شناسایی و در ادامه،پایگاههای مفید در حوزههای موضوعی مختلف را بهوالدین در آموزشگاهها معرفی کنند.
با توجه به اینکهاکثر مطالب آورده شده تا حدودی به موضوع تاریخچهی کتابخانه،کارکردها و خدمات مختلف کتابخانه و کارهای صورتگرفتهاشاره میکند،به نظر میرسد عنوان کتاب با متن موجود همخوانی چندانی ندارد،زیرا بیشتر نقش کتابداران و خدمات کتابخانههایمربوطه را بیان میکند و حل مشکلات موجود در کتابخانههای مدارس را مد نظر قرار نداده است و بیشتر تشریح مسایلی استکه کمتر واقعیت حال حاضر را بیان میکند و از بزرگنمایی برای توصیف برخی از خدمات کتابخانههای مدارس استفاده شدهاست.
نویسنده میتوانست پیشبینیهای شخصی خویش برای ارتقای سطح کیفی و همچنینانعکاس دیدگاه مدیران مدارس دربارهی نقش کتابخانه در افزایش مطالعهی جمعی دانشآموزان در مقاطع مختلف را در اولویت قرارداده و محتوای کتاب را مطابق با شرایط فعلی کتابخانههای مدارس تألیف کند که متأسفانه محتوای کتاب تنها به تشریح شیوهیاستفاده از کتابخانه اکتفا کرده است."