خلاصه ماشینی:
"قرار گرفتن شخصیت اصلی داستان در صدر یک نبرد دیرینه به خودی خود خوب است،اما خوبتر آن بود که قهرمان داستانقدری پرداختهتر میشد تا مخاطب بتواند با وی همذاتپنداری کند و بدین سان هم پیشبرد داستان برای مخاطب لذتبخشترمیشد و هم شخصیت اصلی ملموستر مینمود و وجودش در داستان بعد مییافت.
سیارهای که مانی-شخصیت اصلی داستان-بدان پای مینهد در واقع تمثیلی است از سرزمین ایران،و تلاش نگارندهبرآن است که از طریق آشنا کردن مخاطب نوجوانش با سیارهی بحرانزدهی فعلی،او را با فرهنگ و اسطورههای این سرزمینآشنا کند.
تمثیل سیارهی شادیها تمثیل ساده و صادقانهای است که در ادامهی داستان برای نجات آن سیاره،شخصیت اصلی داستاناز اساطیر ایران کمک میطلبد،او ابتدا شیر بالدار را فرامیخواند تا در خوان نخست به جنگ ببر سیاه برخیزد.
سرانجام،جنگ میان اژدهای سه سر و مانی را نظارهگر خواهیم بود که در واقع مانی برای شکست دادن اژدها باید میفهمیدقلب اژدها در کدام یک از سرهای او قرار گرفته است.
» در بررسی و نگاه دقیقتر به داستان درمییابیم که نویسنده سعی دارد با توجه به عشق و علاقهی کودکان و نوجوانان بهموضوعات افسانهای،جادویی-فانتزی و وهمگرایانه،انتقال مفاهیم و فرآیند آموزش را از طریق این ژانر به ایشان انتقال داده ودر ناخودآگاهتشان القا کند.
» در پایان باید گفت کتاب«نبرد اسطورهها»جدا از ضعفها و نکاتی که اشاره شد و نشد در مجموع میتواند از جنبههایمتفاوت مورد قبول واقع شود که اصلیترین آن همانا آشنا کردن کودک و نوجوان با نامها و عنوانهای اساطیری و برخی اتفاقاتو ماجراهای افسانهای ایران زمین است."