خلاصه ماشینی:
"نکته مهم دیگر دربارهتاریخ اسلام این است که اجمالامنابع مشخصی برای تحقیق درتاریخ اسلام وجود دارد بهطوریکه اگر به منابع و مراجع آثاری که از دورهای معین به بعدنگاشته شده(تا به امروز)بنگریم بسیاری از نامها تکرارمیشوند و مشابهتی شگفتانگیز در این عرصه وجود دارد.
فصلچهارم به جنگ داخلی میان عبد الملک و زبیر،و فصل پنجمبه بررسی شورشهای مهم این دوره بیست ساله از حاکمیتابن مروان اختصاص دارد.
برای مثال در صفحه 27 درباره اخبار الطوال نوشتهابو حنیفه احمد بن داوود دینوری(درگذشته 298 ق895/ م)میخوانیم:«دینوری،در این بررسی خود از دوره امویان،بیشتربه جنبههای سیاسی و مذهبی در بخش شرقی امپراطوریتوجه میکند.
»(ص 31) چنانچه اشاره شد از لابهلای سطرهای کتاب-اگر بادقت بنگریم-نکات بدیع و تأملبرانگیزی را مییابیم کهاگر آنها را جدی بگیریم خود میتوانند دستمایه پژوهشهایمستقلی در حوزه تاریخ و دیگر علوم اسلامی از جمله کلامباشد زیرا علاقمندان پرشور و ثابتقدم تاریخ اسلام به خوبیآگاهند که زمان پیدایش،گسترش و افول بسیاری از فرقههای کلامی را باید در همین حوادث تاریخ اسلام جستوجوکرد.
در همینجاباید بیفزاییم که این گفته به معنای تأیید یا رد نکات یاد شدهنیست بلکه توجه دادن به این مسئله مهم و بنیادین است کهخواننده باید تکلیف خود را هنگام خواندن تاریخ روشن کندچراکه همه فقرات آثار تاریخی،ملائم با طبع احتمالا لطیفخواننده نیست.
نویسنده در بررسی اوضاع سیاسی دوره عبد الملک بن مروان(86/65 ه ق)تقریبا عمده آثار عربی،برخی از آثار فارسی،بسیاری از کتابهای محققان غربی را،که به زبانهایانگلیسی،آلمانی و فرانسه بوده،دیده و یادداشتهای خود را ازآن گردآورده است."