خلاصه ماشینی:
"درباره کتاب برگزیدهام:کتاب درآمدی بر بازشناسی مکاتب حدیثیماوراءالنهرمیراث حدیثی گمشدهماوراءالنهر فروغ پارسااستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پیدایی مکاتب حدیثی در بومهای مختلف جهان اسلام ومسائل مربوط به آنها در شمار موضوعاتی است که در دههاخیر بیش از گذشته مورد توجه پژوهشگران مسلمان قرارگرفته است.
(علی غفرانی،تاریخ شیعه در ماوراءالنهر،فصلنامه شیعهشناسی،سال 4،ش 14،ص 8)بنا بر گزارش منابع تاریخی،در بسیاری از مناطق خراسان و ماوراءالنهر جمعیت قابلملاحظه شیعهای وجود داشته و در آن نواحی کارهای حدیثیبسیاری انجام دادهاند ولی هیچ یک از این منابع به دست مانرسیده است.
(جباری،64-69)پیدایی برخی جریانات افراطی و غالیانه در خراسان وفعالیتهایی که در مقابل آنها انجام گرفته نشان میدهدکه ظاهرا دودستگیهایی به لحاظ مسایل کلامی و اعتقادیدر این حوزه وجود داشته اما در مجموع به نظر میرسد حوزهشیعی خراسان با دیگر حوزههای شیعی نظیر قم،ری وکوفه تفاوتهای قابل ملاحظهای دارد.
درآمدی بر بازشناسی مکاتب حدیثی ماوراءالنهر(دفتراول:مکتب حدیثی سمرقند)تألیف خانم الهام قاسمی در شمارکتابهای قابل توجهی است که در سال 1390 در حوزۀحدیثپژوهی به همت مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاهتهران-دانشگاه مک گیل منتشر شده است.
این امر کهچرا متقدمترین کتاب رجالی شیعه در ماوراءالنهر و خیلی دوراز مرکز و امالقرای اسلام تألیف یافته و نیز ویژگیهای مکتبحدیثی این دیار برای مؤلف اهمیت داشته است.
همانگونه که نگارنده تأکیدکرده احتمالا در سمرقند محیط فرهنگی باز و آزادمنشانهای وجود داشته و مذاهب مختلف در کنار هم فعالیت علمیمیکردهاند ولی قطعا هر راوی مذهب خاصی داشته که درنوع تلقی وی نسبت به حدیث تأثیر میگذاشته و دیدگاههایوی را تا حدودی معلوم میکرده است.
در این فصل میتوان مشاهدهکرد که نگارنده تلاش کرده نشان بدهد در سمرقندمکتب حدیثی با مرجعیت محمد بن مسعود عیاشی شکلگرفته که در طبقات بعدی نیز شاگردانی داشته است."