خلاصه ماشینی:
"ابن یونس که خود هندسهدان زبردستی بود در آغوش شرحش،که نسخه خطی از آن بهشماره 5357 در کتابخانه آستان قدسموجود است،پس از ستایش فراوان از علم هندسه چنین نوشتهاست:«من هرگز به تألیفی جامع و یا اثر مستقلی در این علم چهاز متقدمین و چه از متأخرین،غیر از کتاب ابو الوفای بوزجانی کهبه اعمال هندسی،معروف است دست نیافتم.
P,J,kjidnegoH) (به تصویر صفحه مراجعه شود)لازم به یادآوری است که پیش از هوخندایک،فؤاد سزگین کتابشناسترک این اثر مجعول را جزء آثار فارابی ذکر کرده و چنین نوشته بود:«...
3-دربارۀ عنوان حیل ناقد محترم مطالب ما را دایر بر اینکه عنوان الحیل الروحانیه نمیتواندبا متن یک کتاب هندسی سازگار باشد،نپذیرفتهاند و نوشتهاند: «در مقدمه،مصحح به دلیل فقدان پیوند ظاهری واژه الحیلالروحانیه با محتوای هندسی متن،برجعلی بودن عنوان کتاباستدلال نموده است،در ادامه نیز ایشان واژه حیل را به معانیظاهری آن یعنی حیله و نیرنگ تعبیر نموده و از آنجا که چنینعنوانی را برای کارهای هندسی بیسابقه دانسته بر جعلی بودنرساله و عنوان آن استدلال نمودهاند.
در دنیای اسلام،کار کردن پیرامون این موضوععلم الآلات الروحانیة(دانش دستگاههای هوایی)یا علم الحیل(علمابزارهای بدیع)خوانده میشد»(بنوموسی:51-50:1389) اما درباره عناوین دو کتاب معروف ابن سینا،باید بگوئیم برخلاف پندارناقد محترم هیچگونه عدم تناسبی در این نامگذاری فیلسوف بزرگدیده نمیشود زیرا همانگونه که آقای محقق نوشتهاند:«ابن سینا بااین عمل خواسته بفهماند که اهمیت طب نفوس نزد او کمتر از طباجساد نیست و نیز فلسفۀ او متأثر از طب و طب او متأثر از فلسفه بودهاست و این تعبیر پیشینیان که فلسفه طب روح و طب فلسفۀ بدن است،ناظر به همین حقیقت میباشد."