Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر اقتراح دین و آزادی

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 180 تا 193)

کلید واژه های ماشینی : نظریه، کدیور، فقیه، ولایت، نظریه ولایت مطلقه فقیه امام، اسلامی، مشروعیت، امام، مردم، حکومت

خلاصه ماشینی:

"به عبارت دیگر هر تئوری طرحی فکری است که جهان را معنی می‌کند و احتمالا نیز طریقی ارائه و تجویز می‌نماید [ که مورد اقبال عمومی از متخصصان قرار گرفته است ]» اگر با این نگرش به دو تئوری عمده مطروحه در اقتراح و یا تئوریهای نه گانه آمده در کتاب «نظریه‌های دولت در فقه شیعه» نگاه کنیم و نظرات آقای کدیور را از صافی‌های ششگانه بگذرانیم خواهیم دید که در پردازش تئوریها این اصول کمتر مورد توجه بوده‌اند به گونه‌ای که هر «نظر» به صرف آنکه از سوی یک شخص مطرح در مباحث حکومت اسلامی، عنوان گشته بود، به عنوان «نظریه» معرفی شده و نتیجه این کاستی آن شده است که: اولا ـ نظریه‌های مورد نظر غیر واقعی بوده و ویژگیهای مطرح در ذیل این نظریه‌ها (به اقتراح نگاه کنید) به هیچ وجه انحصاری نبوده و در ضمن با واقعیت خارجی و اظهارات نظریه‌پردازان همخوانی ندارد. بعنوان مثال موارد ذیل را می‌توان برشمرد، آنجا که آقای کدیور به هنگام وصف دیدگاه مشروعیت الهی بلاواسطه(35) ـ که از آن به ولایت انتصابی مطلقه فقیهان در کتاب «نظریه‌های دولت در فقه شعیه» یاد شده(36) و به حضرت امام «ره» منتسب است ـ با اصطلاحاتی از قبیل «ربانی سالاری»، «تک محوری»، «یکه سالاری»، «دیکتاتوری صالح»، «نظارت ناپذیر»، «غیر مسئول»، «تمامت خواه»، «فوق قانون»، «تک حزبی» و متعلق به «جوامع توده‌ای» از آن یاد می‌کند که نه با سیره عملی و نه با بنیان نظری حضرت امام «ره» همخوانی دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.