Skip to main content
فهرست مقالات

مقابله نمادین «باد» و «کوه» نزد مولانا و سنت اگزوپری

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 78 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : سنت اگزوپری ،باد ،نماد ،کوه ،مولانا ،مولانا و سنت اگزوپری ،مثنوی معنوی ،نمادین ،خیال‌پردازی سنت اگزوپری ،آثار سنت اگزوپری ،آثار سنت اگزوپری باد ،میان مولانا و سنت اگزوپری ،ویژگی‌های خیال‌پردازی سنت اگزوپری ،تقابل نمادین کوه و باد ،آثار سنت اگزوپری انسان ،عرفانی ،سنت اگزوپری باد نیروی حرکت ،آثار مولانا و سنت اگزوپری ،خیال‌پردازی ،ثبات ،اگزوپری باد نیروی حرکت کشتی ،نمادهای کوه و باد ،سکون ،کاه ،تقابل ،عشق ،خاک ،کوه و باد ،کشتی ،مقابله نمادین

خلاصه ماشینی:

"گفت مجنون من نمی‌ترسم ز نیش صبر من از کوه سنگین هست بیش لیک از لیلی وجود من پر است این صدف پر از صفات آن در است ترسم ای فصادگر فصدم کنی نیش را ناگاه بر لیلی زنی داند آن عقلی که او خود روشنی‌ست در میان لیلی و من فرق نیست 11 و در جایی دیگر از مثنوی می‌افزاید: عشق جوشد بحر را مانند دیگ عشق ساید کوه را مانند ریگ عشق بشکافت فلک را صد شکاف عشق لرزاند زمین را از گزاف 12 در مورد برتری قدرت ایمان نسبت به بزرگ‌ترین نماد ایستادگی، کوه، انجیل که یکی از منابع اصلی خیالپردازی سنت اگزوپری است نقل می‌کند که مسیح فرمود: اگر به اندازه دانه‌ارزنی ایمان داشتید شما می‌توانستید به کوه بگویید جابه‌جا شود و او هم جابه‌جا می‌شد. 13 گرچه نماد کوه و تشابه‌های آن نزد مولانا و سنت اگزوپری بسیار گسترده است ولی ما به همین نمونه‌ها اکتفا می‌کنیم و از پرداختن به ویژگی‌های مهم دیگر این نماد، مثل پناهگاه و مرکزیت، که بسیار هم مهم‌اند صرف‌نظر می‌کنیم و به باد می‌پردازیم. در جستجوی ریشه‌های اختلاف تا این قسمت ما به تبیین نقاط مشترک و متفاوت در نمادینه کردن کوه و باد نزد مولانا و سنت اگزوپری پرداختیم و مشاهده کردیم که در چگونگی و نتیجه تقابل میان این دو عنصر بین نویسندگانمان اختلاف وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.