Skip to main content
فهرست مقالات

تجربه دینی، روانشناسی دین و الهیات (کلام)

مترجم:

مصاحبه شونده:

ISC (20 صفحه - از 2 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"در مطالعه تجربه دینی، چه روی‌آوردهایی بیشتر قابل استفاده است؟ از نظر من، همه روی آوردهای روا و معتبر در علوم اجتماعی برای مطالعه تجربه دینی قابل استفاده است، اگر چه دین محتاج روی آوردهای خاص دیگری نیز هست، مانند روی آوردهایی که امکان تحقق امری را که ادیان به نحو وجود شناختی از آن سخن می‌گویند، مجاز می‌داند. مطالعه روان‌شناختی تجربه دینی با مطالعات رایج نزد فیلسوفان دین و متألهان جدید در همین زمینه چه تفاوت و تشابهی دارد؟ به ویژه در خصوص روشها، روی‌آوردها، فرضیات و نتایج، آنها را چگونه می‌توان مقایسه کرد؟ ج: این مطلب بسیار پیچیده‌ای است. آنها پیش از دغدغه اثبات حقانیت تعالیم دینی، سعی در عرضه ایمان دینی دارند و در این عرضه روی آوردهای پدیدار شناختی اهمیت فراوان دارد و لذا متألهان از حیث جهت‌گیری نخستین که مورد اشاره هود است، نیز به تحلیلهای روان‌شناختی ارتباط پیدا می‌کنند. عقل را قربان کن اندر عشق دوست عقل‌ها باری از آن سوی ست کوست (همان، 1424) زین سر از حیرت گر این عقلت رود هر سر مویت، سر و عقلی شود(همان، 1426) براساس توضیحات یاد شده می‌توان گفت: هود عدم تمایز بین بلاهت ثانوی ـ که اکثر مردان رستگار برخوردار از آن هستند ـ و بلاهت به معنای حماقت را از مهمترین خلل روش شناختی در تبیطق مدلهای تحولی بر تحول دینداری می‌داند چرا که بلاهت ثانوی مرحله پیچیده و کمال یافته‌ای از دینداری است در حالی که در مدلهای تحولی بلاهت به طور کلی نشانه نقصان و عدم کمال تلقی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.