Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر زبان شناسی در ارتقاء کیفیت تدریس زبان

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1380 - شماره 11 (18 صفحه - از 81 تا 98)

کلیدواژه ها : زبان‌شناسی ،معیار تدریس ،توانش زبانی ،کنش گفتاری

کلید واژه های ماشینی : توانش زبانی ،تدریس زبان ،زبان‌شناسان ،آموزش زبان ،چامسکی ،گویشور ،دستور زبان ،یادگیری زبان ،کنش زبانی ،زبانی گویشور ،اسکینر ،رفتار زبانی ،دستوری ،رفتار انسان ،دستور زبان گشتاری ،دانش زبانی گویشور ،شیوه آموزش ،نظریه زبانی ،شم زبانی ،گویشور زبان‌آموز ،کاربرد زبان ،دانش زبانی ،روساخت جمله ،اهل زبان ،مورد علوم ،جریان یادگیری ،شیوه ارتباطی ،حاصل می‌شود ،میان دو ،مورد توجه

در تاریخ پژوهش زبان‌شناسی،عده‌ای معتقدند که پیشرفت بر اثر مشاهده دقیق رفتار واقعی‌ انسان حاصل می‌شود؛برخی دیگر فکر می‌کنند که این‌گونه مشاهدات تا آنجا می‌تواند جالب‌ باشد که قوانین پوشیده و تا حدی مرموز زیربنایی را،که به صورت ناقص و مسخ‌شده در رفتار انسان تجلی می‌کنند،برای ما آشکار سازد.بخش اعظم علوم اجتماعی در امریکا در رده‌ نخست جای می‌گیرد.محققانی هم یافت شده‌اند که در جستجوی قوانین پنهان برآمده‌اند1و رفتار کلامی یا کنش گفتاری را صرفا به مثابه بخش فوقانی یخ شناور توانش زبانی می‌دانند که‌ شکل آن بر اثر عواملی بی‌ارتباط با زبان‌شناسی تغییر یافته است.با استفاده از نتایج حاصل از زبان‌شناسی و با روش استفاده از حقایق مشهود،که نشانه‌های دال بر قوانین پنهانی و زیربنایی‌ است،می‌توان به پیشرفت‌های گسترده‌تری در مورد علوم انسانی و مطالعات میان‌رشته‌ای‌ دست یافت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.