Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی راهبردهای فراشناختی دانشجویان انگلیسی در فضاهای آموزشی وابسته به کلاس و آموزش از راه دور

نویسنده: ؛ ؛

پاييز و زمستان 1380 - شماره 11 (12 صفحه - از 121 تا 132)

کلیدواژه ها : راهبردهای یادگیری ،راهبردهای فراشناختی ،آموزش از راه دور ،یادگیری مستقل

کلید واژه های ماشینی : راهبردهای فراشناختی ،آموزش از راه دور ،زبان‌آموزان از راهبردهای فراشناختی ،استفاده از راهبردهای فراشناختی ،راهبردهای فراشناختی دانشجویان ،زبان انگلیسی ،فضای آموزشی ،میزان استفاده زبان‌آموزان ،تأثیر تجربه تدریس زبان ،فضاهای آموزشی وابسته ،راهبردهای فراشناختی یادگیری ،تجربه تدریس ،نظام آموزش از راه ،استفاده زبان‌آموزان ،تجربه تدریس زبان ،راهبردهای یادگیری ،دانشجویان از راهبردهای فراشناختی ،راهبردهای فراشناختی نشان ،تدریس زبان ،دانشجویان زبان انگلیسی ،راهبردهای فراشناختی تأثیر ،یادگیری مستقل ،راهبردهای فراشناختی بیشتر ،یادگیری زبان ،نظام آموزش ،نظام آموزشی ،تأثیر تجربه تدریس ،فراشناختی نشان می‌دهد ،فراشناختی در فرآیند یادگیری ،فراشناختی بیشتر استفاده

تحقیق حاضر تلاشی است در جهت ارزیابی استفاده دانشجویان زبان انگلیسی از راهبردهای‌ فراشناختی یادگیری.در این بررسی سه پرسش پژوهشی مطرح شده است.هدف از طرح‌ پرسش نخست یافتن رابطه میان درک زبان‌آموزان از توانایی خود در زبان انگلیسی و استفاده‌ آنها از راهبردهای فراشناختی است.نتایج حاصل،وجود رابطه‌ای مثبت و مستقیم را با ضریب همبستگی 50/0نشان می‌دهد.سؤال دوم به تأثیر فضای آموزشی در میزان استفاده‌ زبان‌آموزان از راهبردهای فراشناختی مربوط می‌شود.یافته‌های این پژوهش نشان داد که‌ فضاهای آموزشی وابسته به کلاس و آموزش از راه دور بر میزان استفاده زبان‌آموزان از راهبردهای فراشناختی تأثیر متفاوت دارد.دانشجویان سال آخر نظام آموزش از راه دور در مقایسه با دانشجویان سال آخر دانشگاه روزانه(وابسته به کلاس)از راهبردهای فراشناختی‌ بیشتر استفاده کردند.سؤال سوم درباره تأثیر تجربه تدریس زبان بر استفاده زبان‌آموزان از راهبردهای فراشناختی است که یافته‌های این پژوهش تأثیر مثبت تجربه تدریس را بر میزان‌ استفاده از راهبردهای فراشناختی نشان می‌دهد.با توجه به تأثیر مثبت و کارساز راهبردهای‌ فراشناختی در فرآیند یادگیری،این تحقیق پیشنهاد می‌کند که دانشجویان نظام آموزشی روزانه‌ به استفاده بهینه از راهبردهای فراشناختی سوق داده شوند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.