چکیده:
نقش حیاتی خواندن و درک مطلب در یادگیری زبان دوم بهطور روزافزون مورد تاکید قرار گرفته است. بهعلاوه، در مورد نقش طرحوارههای دانش زمینهای در درک مطلب نیز اتفاقنظر وجود دارد. زبانآموزان ایرانی احتمالا در خواندن متون وابسته به فرهنگ زبان دوم با مشکلات فراوانی مواجه میشوند که دلیلش میتواند هدف یادگیری زبان دوم باشد که عمدتا ناظر بر هدفهای آکادمیک شخصی در محیط زبان خارجی است. در چنین شرایطی، زبانآموزان در درک متونی که مبتنی بر هنجارها، باورها، ارزشها و الگوهای بیانی فرهنگی به جز فرهنگ ایرانی باشند، مشکل خواهند داشت. مقالۀ حاضر بر این فرض مبتنی است که با انتخاب رویکردی که از فرهنگ وام گرفته شده باشد، میتوان از سوءبرداشتهای فرهنگی در خواندن متون جلوگیری کرد. از آنجا که خواندن و درک مطلب، دانش فرد را که پایههای فرهنگی دارد و در مواردی نیز بر پیشداوریهای فرهنگی استوار است، درگیر میکند و هنگام خواندن متون زبان دوم طرحوارههای فرهنگی زبان دوم نیز در دسترس خواننده نیستند، ارائه دانش زمینهای متناسب با متن در کلاسهای زبان برای درک متون ضرورت دارد. هدف طرح پژوهشی موضوع مقاله حاضر آن بوده است که تاثیر فعال کردن طرحوارههای فرهنگی زبان دوم را بر درک مطلب زبانآموزان ایرانی بسنجد.
خلاصه ماشینی:
4 EC Findings of the present research support the results of several empirical research studies that have also underlined the idea that language and culture are inseparable in L2 teaching and that giving enough cultural content schema facilitates to a great extent EFL learners’ reading comprehension Rivers (1983) recommends that the strong bond between culture and language must be maintained for the students to have a complete understanding of the meaning of language Baesd on the process-oriented approach to reading, meaning is obtained through successful interaction between the reader and the text, and it is inside-the-head factors that play an important role in comprehension The product-oriented approach to reading assumes that meaning exists in the text itself, and it is the text-based factors that determine meaning The Effects of Cultural Schemata on EFL Students’ Reading Comprehension In Hudson’s (1982) study in which he explored the effects of different treatments on students from different proficiency levels, it is concluded that at the beginning and intermediate levels, pictorial context cues greatly aid comprehension.
onclusion and implications of Cthe study We can conclude from the results of the present study that pre-reading activities aid learners in the sense that they construct and activate the necessary cultural schemata to enhance their comprehension of the text.
As this underlying cultural system is not already available to the learners, lack of cultural and social knowledge is regarded as an important factor in causing readers to misinterpret meanings in reading words or texts associated with the L2 culture (Kramsch, 1983; Steffensen, Joag-dev, & Anderson, 1979).