خلاصه ماشینی:
"اما تلاش برای نقد علمی چالشهای روانشناسان و متألهان درخصوص دین، تسلط روح عینینگری و پوزیتویسم در دفاع از دیدگاهها، و افول رفتارنگری ناب، روانشناسی دین را مجددا از حاشیه وارد صحنه کرده است، و در دنیای فرامدرنیسم نیز به عنوان ابزاری در جهت تجربهنگری دیالکتیک مابین دیدگاههای مختلف درخصوص دین، به حرکت و تحول خود ادامه میدهد.
با درنظرگرفتن تمایز علم و دین، به نظر میرسد که بکارگیری کارای معارف دینی در روانشناسی با هدف دستیابی به یک نظام جامع و کامل در روانشناسی که مبنای دینی داشته باشد امکانناپذیر، اما شکار این معارف برای ارائه مفهومسازی در زمینه مشاوره، روان درمانی، و تسهیل تحول ابعاد خاصی از شخصیت امکانپذیر است.
برای مثال هیز (1981، به نقل از آرگیل، (71) 1985) در مطالعه خود نشان داد که 36% از نمونه مورد بررسی وی در انگلستان بدون مصرف دارو تجربه دینی داشتند و درصد کمی از آنها به نقش داروها در این تجارب اشاره کردند.
دیگر موضوعهای مورد بررسی در روانشناسی دین در کنار فرایند تحول دینداری و تجربه دینی به عنوان دو موضوع عمده مورد توجه محققین روانشناسی دین، موضوعهای محوری دیگری نیز در این گستره مورد بررسی قرار میگیرد که مجال بازبینی آنها در یک مقاله وجود ندارد، و به طور خیلی خلاصه به آنها اشاره میکنیم: ــ ارتباط دین و شخصیت از جمله موضوعهای مورد سؤال و توجه روانشناسان و متألهان بوده است (فرانسیس، (100) 1985).
Religion and the Self as Text: Toward Christian translation of Self-Actualization, Journal of Psychology and Theology, 23,3,180-89 - Watson, P.
9. مجلات معتبری که در آنها مقالات مربوط به گستره روانشناسی دین چاپ میشوند عبارتند از: - International Journal for the Psychology of Religion."