چکیده:
یکی از روشهای اساسی آموزش زبان«روش یادگیری به طور طبیعی»است.این
روش، با نظریه پرداز به نام، کراشن 1 (2-1981)، ارتباط نزدیک دارد.در نظریه این
دانشمندان، دو نوع یادگیری زبان، gninrael و noitisiuqca ، با تفاوتها و
خصوصیات مشخص، بیان شده است.از این دو نوع یادگیری، نوع دوم یعنی noitisiuqca
را، جهت مهارت در بیان، ارتباط شفاهی و به طور کلی مهارت به شکل طبیعی، مؤثرتر
میدانند و برای وصول به آن تمرین شنوایی را عامل بسیار مؤثری به حساب میآورند.در
طرح پژوهشی حاصر، که با استفاده از فرضیه کراشن انجام گرفته، دو گروه مشابه، یکی
گروه آزمایشی و دیگری گروه کنترل، شرکت داشتهاند.هر دو گروه آزمایش اول و دوم را
انجام داده و نمرات آنها به صورت آماری محاسبه شده است.نتایج این تحقیق حاکی از آن
است که تمرین از راه شنوایی تأثیر مثبتی بر مهارتهای کلی افراد تحت آزمایش نداشته
است.این نتیجه احتمالا به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید در مطالعات بعدی مد نظر
قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"طبق نظریه این محققان، آنچه در محیط طبیعی مورد نظر گوینده و شنونده در تبادلهای زبانی است ارائه و دریافت اطلاعات یا عقاید است و، اگر چه از ساختار زبان جهت انجام امور فوق استفاده میکنند، اما آنها هیچ نوع آگاهی عینی از این موضوع ندارند(دولی 1982، ص 14).
در این امر گاهی بیان شفاهی و زمانی ارتباط نوشتاری مورد تأکید واقع میشود، اما در هر حال، در مواردی که فعالیتهای علمی مد نظر است، گوش دادن به سخنرانیها، گفت و شنود در کلاس درس، مطالعه فردی، و نوشتن مقالات تحقیقی اهمیت زیادی دارد، و بنابراین، یکی از وظایف مهم مدرس زبان این است که مطالب قابل فهم یعنی مطالب شافهی یی که برای زبانآموز قابل درک باشد یا«از سطح معلومات زبانی او چندان بالاتر نباشد ارائه دهد»(یراون 1989، ص 64).
از مطالب فوق میتوان چنین نتیجه گرفت که ارائه مطالب شفاهی، به صورت شنیداری، به شرط آن که در حد معلومات و دانش زبان فرد زبان آموز و برای او قابل درک و فهم باشد، در یادگیری زبان مورد نظر بسیار مفید و مؤثر است.
اگر هدف زبان آموز به طور کلی به دست آوردن معلومات کافی جهت خواندن و درک مطالب نشریاتی است که هر چند وقت به خواندن (1) sille آنها نیاز پیدا میکند و برای فرد نه قصد مکالمه و نه فرصت گفتگو فراهم باشد«ممکن است نیاز این افراد با تمرکز بر روی دورههای آموزشییی که تنها مطالب نوشتاری را عرضه میدارند و با تمرین دستوری و واژهای همراه است بر طرف گردد."