خلاصه ماشینی:
"بررسی حاضر به بررسی میزان تأثیر شیوههای معنا درمانگریو گشتالت درمانگری بر کاهش نشانههای افسردگی،اضطراب وپرخاشگری اختصاص یافته است.
حث و نتیجهگیری به طور کلی یافتهها نشان دادند که روشهای گشتالت درمانگری ومعنادرمانگری در کاهش نشانگان پرخاشگری،افسردگی و اضطرابمؤثر هستند.
رخاشگری یافتههای پژوهش نشان دادند که رویآورد گشتالتدرمانگری پرزو دیگران(1951)در کاهش پرخاشگری دانشجویان مؤثر بوده است.
از سوی دیگر نتایج پژوهش نشاندادند که معنادرمانگری نیز مانند گشتالت درمانگری در کاهشپرخاشگری اثر داشته است.
اکثر دانشجویان دانشگاهها،وضع موجود(سختی دوران تحصیل،هزینه بالا،دوری از خانواده،نگرانی در مورد شغل آینده)را رنجآورمیدانند،این شرایط رنجآور تأثیر زیادی در بروز پرخاشگری داردءبنابراین با پذیرش رنج و یافتن معنایی در آن،پرخاشگری دانشجویانبه میزان چشمگیری کاهش مییابد.
در این پژوهش نیز معنادرمانگری تأثیرچشمگیری بر کاهش افسردگی دانشجویان داشته است،که بامفاهیم بنیادی این نظریه همخوانی دارد.
نتایج پژوهش نشان دادند که گشتالتدرمانگری نیز مانندمعنادرمانگری در کاهش افسردگی اثر داشته است.
ضطراب به طور کلی یافتهها نشان دادند که روشهای گشتالتدرمانگریو معنادرمانگری اضطراب دانشجویان را کاهش میدهد.
همچنین نتایج پژوهش بین دو روی آورد گشتالت درمانگری ومعنادرمانگری در کاهش اضطراب و پرخاشگری تفاوت معناداری را نشان ندادند،اما رویآورد معنادرمانگری در کاهش افسردگی مؤثرتراز گشتالتدرمانگری بود.
به طور کلی نتایج پژوهش نشان دادند که دو رویآورد مشاوره ورواندرمانگری(گشتالتدرمانگری و معنادرمانگری)نشانگانافسردگی،اضطراب و پرخاشگری نیز برخوردار است.
نتایج اینپژوهش در زمینۀ پیشگیری،درمان و پژوهش کاربرد زیادی برایدرمانگران و محققان در بر دارد زیرا با تأیید نتایج اساسی،ینپژوهش پشتوانۀ علمی محکمی برای مشاوران و درمانگران درکاربرد روی آوردهای گشتالتدرمانگری و معنادرمانگری جهتکمک به مراجعان با اختلالهای اضطراب به افسردگی و پرخاشگریفراهم میکند."