چکیده:
با توجه به رابطه تنگاتنگ زبان و سنت های فرهنگی، از قرن نوزدهم علاوه بر آموزش زبان بر آموزش فرهنگ نیز تاکید شد. با این حال، کمبود تحقیقات در خصوص تاثیرات فرهنگ ایرانی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان کاملا مشهود است. روش کار در این جا با تهیه پرسش نامه همراه با کنترل روایی صوری و محتوایی آن بوده است. پیکره مورد بررسی پنجاه فارسی زبان را در سنین و سطوح تحصیلی متفاوت دربر می گیرد که ممکن است به آن ها با هدف تحلیل فراوانی عواملی به عنوان جاذبه های فرهنگی برای آموزش فرهنگ توجه شود. این موارد در سه بخش بررسی شده است: بررسی فراوانی جاذبه های فرهنگی ایران، تاثیر محیط یادگیری و جاذبه های فرهنگی در آموزش فارسی، و اثرگذاری برگزاری کلاس در محیط های متفاوت و برگزاری کلاس های فرهنگی. بر این اساس، نتایج تحقیق، که در قالب 6 جدول و نمودار عرضه شده، نمایانگر آن است که پیش زمینه فرهنگی نقش مهمی در یادگیری زبان دارد و سبب بروز نگرش های مثبت یا منفی درباره زبان می شود
خلاصه ماشینی:
"پیکرۀ مورد بررسی پنجاه فارسیزبان را در سنین و سطوح تحصیلی متفاوت دربرمیگیرد که ممکن است به آنها با هدف تحلیل فراوانی عواملی به عنوان جاذبههای فرهنگی برای آموزش فرهنگ توجه شود.
توجه به ساختار قدرت با در نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی موجود و چگونگی فعالیتهای دانشآموزان و انتخاب روش تدریس و برنامۀ درسی و سایر موارد بررسی شده است و این نتیجهگیری را در پی داشته که افزایش تسلط معلم بر زبان مقصد و ابعاد فرهنگی آن افزایش درک متقابل و تسهیل حصول اهداف و پیشرفت فرایندهای برنامۀ درسی را به دنبال دارد.
اما آموزش زبان و فرهنگ تا دهۀ 1990،ارتباطی با یکدیگر نداشتند و به عملکرد مشترک آنها و کاربرد اصطلاح یادگیری بین فرهنگی (ibid:5)(learning intercultural) در این دهه توجه شد.
در دیگر کشورها،از جمله در ترکیه،پیش از آموزش زبان بومی به خارجیان،کلاسهایی فرهنگی با در نظر گرفتن ابعاد فوق برای زبانآموزان برگزار میشود که متأسفانه فقدان آن در ایران و نیز در کشورهای دیگری،که در آن فارسی آموزش داده میشود،مشهود است؛ بهگونهای که زبانآموزان مستقیما در معرض اطلاعات خالص قرار میگیرند.
5. تجزیه و تحلیل دادهها برای مشخص کردن این که کدامیک از جاذبههای فرهنگی برای فارسیزبانان تأثیرگذاری بیشتری دارد،یا کدامیک از اینجاذبهها در آموزش فرهنگ به غیر فارسیزبانان مؤثرتر است یا این که یادگیری در چه بافتی بهتر انجام میشود پرسشنامهها در جامعۀ آماری مذکور(پنجاه فارسیزبان با سنین و سطوح تحصیلی متفاوت)توزیع شد و مبنای تجزیه و تحلیل دادهها برای بررسی فراوانی قرار گرفت."