چکیده:
{jj} تحیق حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای پس زمینهای بر درک شنیداری زبان
آموزان و نیز بررسی نقش ماهیت صدا در این تأثیر گذاری انجام شد. درباره نقش ماهیت
صدا، سه ویژگی از مجموعه ویژگیهای آن مورد مطالعه قرار گرفت.این سه ویژگی عبارت
بودند از:کلامی یا غیر کلامی بودن صدا(یعنی این صدا صدای انسان باشد یا غیر انسان)،
معنادار یا بیمعنا بودن صدا(یعنی این صدای کلامی برای زبان آموزان قابل فهم باشد
یا خیر)و اینکه صدای معنادار به زبان مادری زبان آموزی باشد یا به زبانی که در حال
فراگیری آنند.برای پیشبرد این اهداف، ده متن از طریق یک نوار صوتی به زبان آموزان
شرکت کننده در تحقیق ارائه شد.دو متن از این ده متن بدون صدا(یعنی کاملا واضح)بودند
و هشت متن دیگر در پس زمینه خود صدا داشتند.این صدا یا پارازیت رادیویی(به عنوان
جایگزینصدای سفید که صدای غیر کلامی استاندارد محسوب میشود)بود و یا صدای کلامی به
زبان روسی به عنوان صدای بیمعنا و کاملا ناآشنا)، زبان انگلیسی(به عنوان زبان دوم
زبان آموزان)یا زبان فارسی(به عنوان زبان مادری زبان آموزان).تحلیل آماری دادهها
نشان داد که صدای پس زمینهای تأثیر منفی عمدهای بر درک شنیداری زبان آموزان
دارد.همچنین مشخص شد که تأثیر منفی صدای غیر کلامی بیشتر از صدای کلامی است.از سوی
دیگر، معنای صدای به لحاظ آماری نقش چندانی در تأثیر گذاری منفی بر درک شنیداری
نداشت، و سرانجام آنکه صداهای زبان مادری و زبان دوم تأثیر منفی یکسانی بر درک
شنیداری زبان آموزان داشتند.
خلاصه ماشینی:
"{jواژههای کلیدیj} درک شینداری زبان آموزان، متن بدون صدای پس زمینهای، کلامی یا غیر کلامی بودن صدا، صداهای زبان مادری و زبان دوم، معنادار یا بیمعنا بودن صدا {jمقدمهj} تحقیقات بسیاری در زمینه تأثیر منفی صدای پس زمینهای بر عملکرد آموزشی انجام شده است.
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای پس زمینهای بر مهارت شنیداری فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم و با تأکید بر ویژگیهای آن انجام گرفته است.
به عنوان مثال نتیجه تحقیق جونز و سایرین 1 (1990، به گزارش گیلروی، 1997)نشان داد که صدای کلامی معمولی(-معنا دار)بیشتر از صدای کلامی وارونه(-بیمعنا)عملکرد آزمودنیها را در یک آزمون غلط یابی متن تخریب میکند.
همانند آنچه که در مورد مطالعات غیر شنیداری عنوان شد، در این جا هم میتوان گفت که سه عامل در تأثیر منفی صدا بر درک شنیداری نقش دارند که عبارتند از:ویژگیهای جریان پوشاننده، ویژگیهایی جریان شده و ویژگیهای شنونده.
{j2، 6، 3 مقایسه سومj} مقایسه سوم بین درک شینداری شرکت کنندگان در حضور صدا به زبان ناشناخته روسی و متوسط عملکرد شنیداری آنان در حضور صداهای انگلیسی و فارسی بود.
{j2، 7، 3 یافته(3)j} این تحقیق نیز به مانند عمده تحقیقات سابق در زمینه پوشانندگی نشان داد که معنای صدای کلامی پس زمینهای تأثیر چندانی در تخریب درک شنیداری زبان دوم ندارد.
{j2، 8 فوایدj} {j1، 8، 2فواید برای آموزش زبانj} تحقیق حاضر تأیید دیگری بود بر تأثیر مخرب صدای پس زمینهای و همچنین نشان داد که صدای کلامی کمتر از صدای سفید(غیر کلامی)درک شنیداری زبان آموزان را تخریب میکند."