Skip to main content
فهرست مقالات

انتظار بازخورد و میزان موفقیت دانش آموزان ایرانی در درس زبان انگلیسی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 67 تا 82)

کلیدواژه ها :

باز خورد ،انتظار بازخورد ،یادگیری گروهی

کلید واژه های ماشینی : بازخورد، انتظار بازخورد، دانش‌آموزان، بازخورد و میزان موفقیت دانش‌آموزان، انتظار بازخورد و میزان موفقیت، درس زبان انگلیسی، کلاس‌های درس زبان انگلیسی، انتظار باز، معملمان و دانش‌آموزان دریافت بازخورد، میزان موفقیت دانش‌آموزان ایرانی

{j‌j} یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های تعامل بین معملمان و دانش‌آموزان دریافت بازخورد می‌باشد.در این تحقیق انتظار بازخورد»در کلاس‌های درس زبان انگلیسی و رابطه آن با«موفقیت دانش‌آموزان»در مقطع راهنمایی و دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت.بررسی‌های انجام شده نشان دهنده انتظار بازخورد نسبتا بالا و رابطه مثبت میان دو متغیر«انتظار بازخورد»و «موفقیت دانش‌آموزان»است.میزان موفقیت و سطوح آموزشی بر انتظار باز خورد تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.بررسی آزمون‌های تحلیل واریانس نشان می‌دهد که انتظار بازخورد در سطوح سوم راهنمایی و سوم دبیرستان، نسبت به سایر سطوح بیشتر است.از دیگر اهداف این تحقیق بررسی نوع نگرش دانش‌آموزان ایرانی به بازخوردی است که آنان از معلمان و همکلاسی‌ها خود دریافت می‌کنند.نتایج مقایسه میانگین‌ها نشان‌می‌دهد که این دانش‌آموزان، بازخورد از معلمان خویش را ترجیح می‌دهند. تحلیل واریانس چند متغیره نیز بیانگر سیستم آموزشی بر نوع نگرش دانش‌آموزان، نسبت به بازخورد است.در سطوحی که امتحانات به صورت نهایی برگزار می‌شوند، دانش‌آموزان خواهان دریافت بیشتر بازخورد از معلمان و همکلاسی‌های خود می‌باشند.در نهایت این پژوهش عوامل فرهنگی مؤثر بر این نوع نگرش را مورد بررسی قرار داده و پیشنهاد می‌کند که برای تغییر این نوع نگرش، یادگیری گروهی باید مورد توجه قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"{jjواژه‌های کلیدی‌} باز خورد، انتظار بازخورد، یادگیری گروهی {jمقدمه‌j} یکی از اساسی‌ترین مسائلی که مدرسان درس زبان انگلیسی را همواره به خود مشغول داشته، استفاده از روش‌های مناسب برای افزایش توانایی دانش‌آموزان، در یادگیری زبان به عنوان وسیله‌ای در برقراری ارتباط با دیگران است. ضرورت وجود این باز خورد که معمولا متوجه ساختار جمله بوده و در نتیجه شرکت در فعالیت‌های کلاسی ایجاد می‌شود، همیشه حس شده است؛تجربه بیانگر آن است که فرایند دایمی ارزیابی و دریافت باز خورد از دیگران، تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر میزان یادگیری دارد. «باز خورد به طور مستقیم از طریق ارزیابی‌های رسمی و غیر مستقیم با تأثیر گذاری بر عزت‌نفس یادگیرنده، نقش عمده‌ای را در میزان یادگیری ایفاء می‌کند»(گیپس، 1994، صص 129-130)او معتقد است باز خوردی که دانش‌آموزان از معلمان و سایرهمکلاسی‌ها دریافت می‌دارند، حاوی (1)- odnavo (2)- norduahc پیام‌هایی در مورد عزت‌نفس 1 بوده که رابطه‌ای مستقیم با موفقیت تحصیلی دارد. برای پاسخگویی به سؤال دوم که به تأثیر سطح تحصیلی و میزان موفقیت دانش‌آموزن در درس انگلیسی بر میزان انتظار بازخورد در کلاس‌های زبان می‌پردازد، تحلیل واریانس 2 مورد استفاده قرار گرفت. در واقع اگر دانش‌آموزان به شرکت در فعالیت‌های کلاسی ترغیب شوند، و نیز اگر با بردباری راهنمایی‌های لازم به عمل آید تا آنها از طریق همکاری و مشورت با همکلاسی‌ها، نکات تازه‌ای آموخته و طعم شیرین موفقیت و دانستن را بچشند، آنگاه می‌توان امیدوار بود که این نوع نگرش به مرور زمان تغییر خواهد کرد و نقش مثبت و سازنده بازخورد همکلاسی‌ها بهتر درک خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.