چکیده:
زمینه: همجوشی و تکوین مشترک علم و جامعه و از بین رفتن مرزهای سنتی بین این دو همسو با تحولاتی مانند تجاری شدن، خصوصی شدن، اداری شدن، عینی شدن علم فناوری و کاهش استقلال علم و دانشگاه، جملگی به شکل گیری الگوی جدیدی در فهم و انجام فعالیتهای علم فناورانه و پژوهشهای معطوف به آن شده است. هدف اصلی این مقاله پرداختن به دلالتهای این تحول عالی برای آداب، اخلاقیات و معیارهای سلوک علمی است. روش کار: در این مقاله ابتدا به بررسی جایگاه اخلاق و آداب علم در الگوی مرتنی و برخی انتقادات وارد بر آن پرداخته شده است و سپس زمینه های شکل گیری الگوی جدید تولید دانش و تاثیر آن بر اخلاقیات و آداب علم از منظر دو رویکرد تاثیرگذار این الگوی یعنی علم فرادانشگاهی و شیوه جدید دانش مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه گیری: مقایسه این دو رویکرد بیانگر وجود دو نوع روایت افراطی و میانه رو در خصوص دلالتهای اخلاقی تحولات علم فناروی است. بر اساس دیدگاه افراطی تر یعنی علم فرادانشگاهی، نوعی انقطاع افراطی بین شیوه های سنتی و نوظهور تولید دانش صورت گرفته که برآیند آن، ظهور ارزشها، اخلاقیات و آداب جدیدی است که ارزشهای سنتی علم دانشگاهی را به شدت تهدید می کند. در مقابل، در دیدگاه میانه روتر یعنی شیوه جدید تولید دانش بر حضور همزمان یا همزیستی ارزش ها، اخلاقیات و آداب قدیم و جدید علم تاکید داشته و آنها را نه به منزله تهدیدی برای اخلاقیات و آداب سنتی علم، بلکه به مثابه مسوولیت پذیری عمومی، مسوولیت پذیری اجتماعی و بازاندیشانه بودن فزاینده علم در نظر می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"واژهنامه {o(1)-علم-فناوری فثزادخسزهثدزث o} {o(2)- )sts(seiduts ygolonhcet&eceics مطالعات علم و فناوری تکنولوژیo} {o(3)-بازاندیشانه evixelfer o} {o(10)-تأیید شده deifitrec o} {o(11)-آداب علم ecneics fo sohte o} {o(12)- sevitarepmi lanoitutitsni الزامات نهادیo} {o(13)-هنجارهای علم ecneics fo smron o} {o(14)-اشتراکگرایی msinummoc o} {o(15)-علمگرایی msilasrevinu o} {o(16)-بیغرضی ssendetseretnisid o} {o(17)-اصالت ytilanigiro o} {o(18)-شکگرایی msicitpeks o} {o(19)-تواضع و فروتنی ytsedom/ytilimuh o} {o(20)-رسمیتشناسی noitingocer o} {o(21)-اخلاقیات slarom o} {o(22)-درستکاری ytsenoh o} {o(23)-سعۀ صدر ssennepo o} {o(24)-اعتبار/مدرک tiderc o} {o(25)-رعایت قانون yttilagel o} {o(26)-اثربخشی ycneiciffe o} {o(27)-رعایت حقوق آزمودنیها stcejbus rof tcepser o} {o(28)-علم ناب ecneics erup o} {o(29)-علم بزرگ ecneics gib o} {o(30)-اختصاصی yrateirporp o} {o(31)-محلی lacol o} {o(32)-اقتداگرا nairatirohtua o} {o(33)-مأموریتگرا denoissimmoc o} {o(34)-کار کارشناسی krow trepxe o} {o(35)-دیوید تریگل jd,elggirt o} {o(36)-هنجار اصالت بازار msitekram fo mron o} {o(37)-داوری تخصصی همتایان weiver reep o} {o(38)-سرآمدی(تعالی) ecnellecxe o} {o(39)-علم خوب ecneics doog o} {o(40)-بازاندیشی در علم ecneics gnikniht-er o} {o(41)- noitcudorp egdelwonk l edom شیوه شماره یک تولید دانشo} {o(42)- noitcudorp egdelwonk 2 edom شیوه شماره دو تولید دانشo} {o(43)-بستر کاربرد noitacilppa fo txetnoc o} {o(44)-زمینهای شدن noitazilautxetnoc o} {o(45)-به مالکیت درآوری noitazitreporp o} {o(46)-عرصهای پیوندی arof dirbyh o} {o(47)-کفایت فنی erusolc lacinhcet o} {o(48)-مک دونالیزه شدن noitazidlanodcm o} {o(49)-تخصصزدایی noitazilanoisseforp-ed o} {o(50)-هر چیزی امکانپذیر است seog gnihtyna o} {o(51)-سرقت ادبی msiraigalp o} {o(52)-پرسمانسازی noitazitamelborp o} منابع {E ."