چکیده:
زمینه: تقلب یا فریبکاری از پدیده های غیراخلاقی رایج در نظامهای آموزشی است که با گسترش فناوری به طور فزاینده ای تسهیل شده و رواج پیدا کرده است. تقلب در موقعیتهای آموزشی اغلب به و صورت تقلب در امتحانات و تقلب در تکالیف درسی صورت می گیرد. در این پژوهش میزان و شیوع انواع تقلب تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه بیرجند بررسی شده است. روش کار: روش پژوهش توصیفی - مقایسه ای و جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه بیرجند بوده اند. نمونه پژوهش، 400 دانشجوی دختر و پسر بوده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 4 دانشکده و 30 رشته تحصیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته سنجش میزان و نگرش نسبت به تقلب بوده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد میانگین انجام تقلب در امتحانات کمتر از حد متوسط است، اما باور عمومی به رواج تقلب بالاتر از حد متوسط می باشد. میزان تقلب در پسران بیش از دختران و باور به عمومیت داشتن تقلب در دختران به طور معنادار بیش از پسران بود. رایجترین شیوه انجام تقلب در جلسات امتحان، نگاه کردن و نوشتن روی کاغذ، و رایجترین شیوه تقلب در تکالیف درسی، گرفتن تکلیف از هم کلاسی و از اینترنت می باشد. در ارتباط با علت تقلب، نتایج پژوهش نشان می دهد، عوامل درونی نظیر عدم مسوولیت پذیری و عدم وقت کافی بیش از عوامل بیرونی نظیر سخت بودن تکلیف و توقع زیاد از دانشجو به عنوان علت تقلب توسط دانشجویان مورد تاکید قرار گرفته است. نتیجه گیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین، آموزش درست و مدیریت آموزشی قابل اجتناب بوده و موجب تقویت روحیه اخلاق علمی در نظام آموزش عالی خواهد شد. با توجه به گسترش فناوری اطلاعات در نظام آموزشی، روشهای کشف و کاهش تقلب الکترونیکی از مواردی است که باید از هم اکنون مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد. تقلب و فریبکاری تحصیلی پدیده ای است که رواج و شیوع آن در محیط های تحصیلی کشورمان انکارناپذیر است. بنابراین برای درک علت تقلب و فریبکاری تحصیلی و همچنین شناسایی متغیرهای همبسته با آن لازم است پژوهشهای گسترده ای در سطح کشور انجام گیرد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر دکتر احمد خامسان{o*o}و محمد اصغر امیری گروه روانشناسی،دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه بیرجند چکیده {IBزمینه:تقلب یا فریبکاری از پدیدههای غیراخلاقی رایج در نظامهای آموزشی است که با گسترش فناوری بهطور فزایندهای تسهیل شده و رواج پیداکرده است.
در این پژوهش میزان وشیوع انواع تقلب تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه بیرجند بررسی شده است.
در ارتباط با علت تقلب،نتایج پژوهش نشان میدهد،عوامل درونی نظیر عدم مسؤولیتپذیری و عدم وقت کافی بیش از عوامل بیرونی نظیر سختبودن تکلیف و توقع زیاد از دانشجو بهعنوان علت تقلب توسط داشنجویان مورد تأکید قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج ارائه شده در جدول شمارۀ سه نشان میدهد که درمیزان تقلب توسط دانشجو در جلسات امتحان )605/3 t,( 10/0<p( و نظر دانشجو در مورد عمومیت داشتن تقلب درجلسات امتحان )53/2 t,50/0<p( بین دانشجویان دختر وپسر از نظر آماری تفاوت معنادار است.
بهعلاوه،نتایج ارائه شده در این جدول نشان می-دهد که در استفاده از ابزارهای الکترونیکی بدون ارجاع بیندانشجویان دختر و پسر از نظر آماری تفاوت معنادار است )45/2 t,50/0<p( بررسی میانگینها نشان میدهد در اینشاخص پسران بیش از دختران معتقد بودهاند از ابزارهایالکترونیکی بدون ارجاع به منظور تقلب استفاده میشود.
گسترش فزایندۀ فناوری اطلاعات تأثیر زیادی بر پدیدۀتقلب تحصیلی داشته است(22،21،20)در این پژوهش نیزنگرش دانشجویان دختر و پسر در مورد تأثیر فناوری اطلاعاتبر تقلب در امتحانات و در تکالیف درسی بیش از حد متوسطبوده است.
در ارتباط با علت تقلب نیز نتایج این پژوهش نشان میدهدعوامل درونی بیش از عوامل بیرونی توسط دانشجویان موردتأکید قرار گرفته است."