Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در سیر تحول رئالیسم داستانی: از شارل سورل تا نیکلا رتیف

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 83 تا 108)

کلیدواژه ها :

واقعیت ،رئالیسم ،شارل سورل ،رتیف

کلید واژه های ماشینی : رئالیسم، رمان، داستان، رمان رئالیستی، فرانسه، واقعی، شارل سورل، واقعیت، ادبیات، قهرمانان

از زمان شکل‌گیری«رئالیسم»یا واقع گرایی در نظریه‌ها و اندیشه‌های فلسفی توسط افلاطون و ارسطو، و ظهور دیر هنگام آن در عرصه ادبیات، مفهوم رئالسیم همواره دستخوش دگرگونی‌ها و تحولات بسیار اساسی بوده است.علی رغم سابقه دو هزار و پانصد ساله آن در عرصه‌های فلسفی و ادبی، غالبا قرن نوزدهم میلادی معرف عصر طلایی رئالسیم داستانی در فرانسه است.اما این شهرت، مدیون تلاش‌هایی است که از سه دوره پیش از آن صورت گرفته است.از عصر باروک تا شکوفایی رئالیسم در آغاز قرن نوزدهم، ادبیات داستانی فرانسه شاهد دوره بازنگری اساسی در زمنیه تبیین مفهوم رئالیسم داستانی گردید.این بازنگری همواره با توجه به مفهوم «واقعیت»صورت گرفته است.این مقاله ضمن بررسی در ریشه‌های معنایی «واقعیت»در رئالیسم، به پژوهشی در سیر تحول رئالیسم داستانی در سه دروه کلیدی و اساسی در عرصه ادبیات فرانسه در واپسین سال‌های عصر باروک تا پایان قرن هجدهم میلادی می‌پردزاد.

خلاصه ماشینی: "با نگاهی اجمالی بر آنچه که تا کنون از مفهوم این واژه ارائه شده، چنین به نظر می‌رسد که کلمه «واقعیت»نیز به نوبه خود از دیدگاه‌های مختلفی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد: 1-واقعیت آن‌گونه که در اندیشه‌ها و نظریه‌های فلسفی قدیمی مطرح بود(با توجه به این که رئالیسم از فلسفه به حوزه نقد راه یافته است)؛ 2-واقعیت تجربه زندگی آن طور که در قرن 19 تداول عام پیدا کرد؛ 3-واقعیت آن‌گونه که در یک اثر هنری تجسم می‌یابد. در واقع از زمان پیدایش رمان در عرصه ادبیات فرانسه در قرن دوازدهم میلادی، مفهوم واقع‌گرایی یا رئالیسم همواره دستخوش تحول و تغییر بوده است، اما با توجه به رشد و گسترش رمان در ادبیات‌ فرانسه از عصر باورک، در این مقاله سعی شده تا به بررسی رئالیسم ادبیات داستانی فرانسه در سه دروه اساسی، یعنی دروه گذر از عصر باورک به کلاسیک(از رسورل تا فورتیر)، آغاز عصر کلاسیک(از فورتیر تا کلاسیسیزم)و سرانجام پایان عصر کلاسیک(از روبزشال تا رتیف)و نیز پژوهشی در سیر تحولات آن پرداخته شود. فورتیر با نویسندگانی همچون شارل سورل نیز به مخالفت می‌پرداخت، زیرا هر چند (1)- er?eieuf eniotna که سورل شبان غریب را برای آشکار ساختن عدم واقع‌گرایی در رمان‌ها و پرده‌برداری از شگردهای رمان نویسان در راستای ایجاد توهم در ذهن خواننده، به نگرش در آورده بود، اما برای اثبات ادعاهای خود از داستانی تخیلی استفاده کرده و خودش نیز خواننده را در دنیای توهم آفرین رمان‌ها قرار داده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.