چکیده:
زمینه: اخلاق و معنویت از زمره موضوعات پژوهشی بسیار مهم برای محیطهای کار محسوب می شوند، چرا که این پدیده ها، از عوامل اصلی اثرگذار بر رفتارهای انسان محسوب می گردد. بر همین اساس، هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه معنویت با وفاداری افراد در محیط کار در نظر گرفته شد. روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی است که جامعه آماری آن را کارکنان ادارات و سازمانهای یکی از وزارتخانه ها در شهر اصفهان در بهار 1388 تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه 58 سوالی معنویت با یازده خرده مقیاس و وفادای با 7 سوال بوده است. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تمامی یازده خرده مقیاس معنویت با وفاداری دارای رابطه معنادار هستند، ولی رابطه غفلت از تعالی و رشد و موانع معنویت با وفاداری منفی و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز حاکی از آن بود که در گام اول ارزشهای معنوی و مذهبی با توان تبیین واریانس 29 درصد، در گام دوم ارزشهای معنوی و مذهبی همراه با مسوولیت در رشد شخصی با توان تبیین واریانس 36.2 درصدی و در گام سوم ارزشهای معنوی و مذهبی، مسوولیت در رشد شخصی و ارزشهای مثبت واحد کاری با توان تبیین واریانس 40.6 درصدی با وفاداری دارای رابطه چندگانه معنادار هستند. نتیجه گیری: شواهد به دست آمده در این پژوهش حاکی از آن است که ارزشهای معنوی و مذهبی، مسوولیت در رشد شخصی و ارزشهای مثبت واحد کاری به ترتیب مهمترین ابعاد معنویت موثر بر وفاداری هستند. به این جهت لازم است این ابعاد برای افزایش سطح وفاداری کارکنان مورد تقویت قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
"نتیجهگیری:شواهد به دست آمده در این پژوهش حاکی از آن است که ارزشهای معنوی و مذهبی،مسؤولیت در رشد شخصی و ارزشهای مثبت واحد کاری به ترتیب مهمترین ابعاد معنویت مؤثر بر وفاداری هستند به این جهت لازم است این ابعاد برای افزایش سطح وفاداری کارکنان مورد تقویت قرار گیرند.
شواهد حمایت کننده در این حوزه از تحقیقاتی که طی آنهاحمایت مدیران از ارزشهای اخلاقی و انسانی با تعهد،رضایت و هویت اخلاقی و ارزشی کارکنان مرتبط گزارش شده،به دست آمده است(21-19)بر همین مبنا،باور اصلی و زیربنایی این پژوهش این واقعیت در نظر گرفته شد که وجود مشخصههایی نظیر وجود شرایط یگانگی و همدلی،معنا در کار،پیوندهای مثبت ارزشی و اخلاقی و ارزشهای سازمانی مبتنی بر درستکاری و صداقت،انجام رفتارهای مبتنی بر تأمل ارزشی و اخلاقی همراه با مسؤولیتپذیری شخصی برای رشد و تعالی که از مشخصههای اصلی معنویت در محیطهای کار معرفی شدهاند (1)به خوبی باید با مشخصهای نظیر وفاداری در کارکنان دارای رابطه باشد.
نگاهی بر ضرایب همبستگی به دست آمده در این پژوهش(جدول 1)نشان از آن دارد که موانع معنویت و غفلت از تعالی رشد با وفاداری دارای رابطه منفی و دیگر ابعاد نظیر ارزشهای انسانی و سازمانی،ارزشهای معنوی و مذهبی،ارزشهای مثبت واحد کاری،معنا در کار،ارزشهای معنوی واحد کاری،رشد شخصی و فردی،مسؤولیت برای رشد شخصی،روابط متعالی و تأثیر معنادار با وفاداری دارای رابطه مثبت هستند در موانع معنویت و غفلت از تعالی و رشد مواردی نظیر ناتوانی در استفاده از نعمات خداوندی(استعدادها و توانائیها)،عدم معنادهی کار به زندگی،عدم وجود محلی در سازمان برای دعا و رازونیاز،عدم اهمیت ارزشهای معنوی در محیط کار و عدم تشویق کارکنان به رشد و یادگیری مطرح هستند."