Skip to main content
فهرست مقالات

جویس و منطق مکالمه، رویکردی "باختینی" به اولین جویس

نویسنده: ؛ ؛

پاييز و زمستان 1382 - شماره 15 (12 صفحه - از 19 تا 30)

کلیدواژه ها : مکالمه ،چند آوایی ،کارناوال ،اولیس ،باختین

کلید واژه های ماشینی : جویس ،کارناوال ،اولیس ،جویس از تکنیک جریان ،چندآوایی ،اولیس اثر جیمز جویس ،ادبی ،عناصر کارناوال و خنده ،رمان چندآوایی ،کارناوالی در نظریه ادبی ،عناصر کارناوال ،خنده ،رمان‌های چند ،رمان جویس ،کارناوال و خنده ،مورد کارناوال ،نقد ادبی ،ژانر ادبی ،نظریه ادبی ،صداها و آگاهی‌های ،میخاییل باختین ،اولیس جویس ،استیون ،آگاهی‌های شخصیت‌ها ،آگاهی‌های ،تعدد صداها ،اولیس بپردازد ،نظریات باختین ،دیدگاه ویژه ،گفتار دو

میخاییل باختین از بزرگترین نظریه‌پردازان در حوزه نقد ادبی به ویژه در زمینه رمان به شمار می‌آید.وی با معرفی مفاهیمی همچون منطق مکالمه، چند صدایی و عنصر کارناوالی در نظریه ادبی خود، توانست از منظری کاملا نو به رمان بنگرد.آراء و عقاید وی در باب رمان چندآوایی-که از مشخصه‌های اصلی آن تعدد صداها و آگاهی‌های شخصیت‌ها است-و دیدگاه ویژه او در مورد کارناوال، و عنصر خنده و نیروی زاینده نهفته در این پدیده‌ها، ابزارهایی مناسب در اختیار خواننده قرار می‌دهد، تا وی بتواند به خوانشی ژرف از این ژانر ادبی دست یابد.با بکارگیری و تکیه بر این مفاهیم است که می‌توان از رمان اولیس اثر جیمز جویس، که به زعم بسیاری، بزرگترین رمان قرن بیستم است، برداشتی نو را انتظار کشید.کثرت صداها و آگاهی‌هایی که در این رمان هر یک جهان‌بینی خاص خود را ارائه می‌کنند و همچنین استفاده جویس از تکنیک جریان سیال ذهن و تک‌گویی درونی، این اثر را بی گمان در فهرست رمان‌های چند آوایی قرار می‌دهد.بعلاوه، وجود تشابهات فراوان بین جویس و رابله-که از نظر باختین عناصر کارناوال و خنده رادر ادبیات جاودان نمود-بررسی حضور این عناصر را در رمان ذاتا کمیک جویس هموارتر می‌سازد.این نوشته سهی بر آن دارد که پس از معرفی رمان جویس و نیز تعریف و تشریح آراء و نظریات باختین، به ردیابی دو مفهوم محوری تفکر وی، یعنی چندآوایی و عنصرکارناوالی در اولیس بپردازد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.