چکیده:
داستان کوتاه نوعی ادبی است که از میانه قرن نوزدهم، همزمان با انقلاب صنعتی، به
خاطر حجم کمتر آن به نسبت رمان و مجال خواندن آن در مدت زمانی کوتاه، در اروپا رواج
پیدا کرد.سادهاندیشی است اگر بخواهیم به این نوع ادبی، در مقایسه با انواع دیگر،
اهمیت کمتری بدهیم.زیرا داستان کوتاه چه واقعگرایانه باشد چه شگفتانگیز، ساختاری
استوار دارد که از نظر ریختشناسی، فضا، زمان، شخصیت و...دارای اهمیت بسیار است که
کوشیدهام تا در این نوشتار، بدانها بپردازم.
خلاصه ماشینی:
"مثلا در داستان کوتاهی، پدری پسرش را میکشد، این رویداد واقعه بزرگ مرکزی را به وجود میآورد و وقایع دیگر که تکمیل کننده این واقعه بزرگاند، بسته به دید، برداشت و نحوه تلقی نویسنده است که چه مفهوم و هدفی را بخواهد در داستان دنبال کند، بدین معنی که هر نویسندهای میتواند کشته شدن پسر به دست پدر را به صورتی توجیه کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
در داستان ماتئو فالکون 1 اثر پرسپر مریمه(تمام ارجاعات مربوطه به این داستان از صفحات 11 تا 25 کتاب 1995,ehcop,sellevuon sertua te abmoloC میباشد)، مورد مطالعه در این مقاله، دلیل کشته شدن پسر به دست پدر، لو دادن محل اختفای شورشگری است که به آنها پناه آورده بود.
بدین ترتیب میتوان فضارا به سه بخش تقسیم میشود: -فضای ارجاعی(در این داستان جزیره کرس) -فضای کارکردی(محلی که داستان در آن جریان دارد یا محدوده خانه ماتئو فالکون) -فضای هشدار دهنده(که خواننده در آن نشانههایی میبیند که قوه تخیل اورا تقویت میکند) (گرژنوسکی، 1993، ص 79) فضای ارجاعی برای نویسندهای چون مریمه، فضای ارجاعی مسلما جزیره کرس است، همانگونه که برای چخوف سن پترزبورگ یا مسکو است، برای موپاسان محیط روستایی نرماندی و برای دانشور هم شهر شیراز.
بررسی داستان ماتئوفالکون از نظر ریختشناسی به خواننده این فرصت را میدهد تا بابرشی از یک زندگی مواجه شود؛اما همین برش فرصتی است تا فضا، زمان، کنش و شخصیت یا همان عناصر سازنده داستان به خوبی تجزیه و تحلیل شود."