چکیده:
این نوشته که با هدف بررسی وضعیت دورههای PSE در مقطع کارشناسی از طریق
نظر خواهی از دانشجویان رشتههای فنی مهندسی، پزشکی، علوم اجتماعی و علوم انسانی
انجام پذیرفت، نشانگر آن است که دوههای PSE برای موفقیت دانشجویان در رشته
تحصیلی مربوطهشان، ضروری است.هر چند که به علت کوتاهی، ضعف محتوی درسی و تمرینات
کتابی، این دورهها تقریبا کارائی بایسته را ندارند.در این زمینه پیشنهادهایی نیز
برای بهبود وضعیت موجود ارائه شده است.همچنین برای تعیین توانش زبانی دانشجویان
رشتههای فنی مهندسی و پزشکی، از این دانشجویان آزمون تافل (LFEOT) به عمل آمد
تا معلوم شود آیا این فرض که چون مخاطبان حداقل در سطوح متوسطی از توانمندی
زبانیاند، تدوین کتاب و تدریس آن، برای دانشجویان ایرانی با این فرض متناسب
است؟نتایج حاصله نشان داد که دانشجویان حاضر از لحاظ توانش زبانی در سطح متوسطی جای
دارند.همچنین برای مقایسه توانش زبانی دانشجویان سال آخر زبان انگلیسی با
دانشجویان رشتههای دیگر، از این دانشجویان نیز آزمون تافل به عمل آمد.اگر چه توانش
زبانی دانشجیان رشته زبان انگلیسی اختلافی معنیدار با توانش زبانی دانشجویان دو
رشته دیگر داشت، ولی در زمینه مهارت شنیداری اختلاف معنیداری مشاهده نشد. همچنین
نمره کل دانشجویان رشته زبان انگلیسی در آزمون تافل، از ضعیف بودن این دانشجویان در
زبان عمومی به هنگام پایان تحصیل حکایت دارد.
خلاصه ماشینی:
"برای بررسی توانش زبانی رشتههای مختلف تحصیلی، از روش آماری AVONA استفاده گردید نتایج حاصله:سؤالات مطروحه در پرسشنامه در مجموع هشت مقوله زیر را در بر داشت: 1-ارزیابی دانشجویان از توانش زبانی خود در مهارتهای مختلف 2-کارایی دورههای PSE کاربردی در دانشگاه تهران 3-ضرورت وجود دورههای PSE در مقایسه با دورههای آموزش زبان عمومی 4-کفایت زمان اختصاص داده شده به دورههای PSE 5-ضرورت تسلط به انگلیسی برای موفقیت در رشته تحصیلی 6-الویت مهارتها و اجزای زبان انگلیسی در PSE (به تصویر صفحه مراجعه شود) 7-الویت بخشهای مختلف در آموزش مهارت خواندن 8-ارتباط محتوایی دورههای حاضر PSE با رشته تحصیلی دانشجویان جداول زیر نتایج حاصله از جمعبندی اطلاعات پرسشنامهها را نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 9-جدول مقایسه نمرات تافل سه رشته فنی مندسی، پزشکی و زبان انگلیسی در کل و در هر یک از بخشهای آزمون تافل نتیجه گیری با توجه به نتایج حاصله از پرسشنامه و آزمون تافل، میتوان به نتایج زیر اشاره نمود: 1-دورههای PSE از موفقیت لازم بهره نمیبرند، زیرا از دیدگاه بیشتر دانشجویان، این دورهها به دلیل عدم اختصاص زمان کافی و ارتباط کم محتوا و تمرینات درسی دورهها با نیاز دانشجویان، کارا و قوی نیستند.
3-برای تسلط بر مهارت خواندن، که از نظر دانشجویان بیشترین اهمیت را دارد، لازم است به موارد زیر که بنابر اولیوت، ترتیببندی شدهاند، تأکید شود: -فنون خواندن -واژگان -ترجمه -آشنایی با متون مختلف(توصیفی، روایی و غیره) -دستور زبان -آشناییی با فرهنگ لغات 4-با توجه به نتایج حاصله از آزمون تافل، به نظر میرسد که دانشجویان رشتههای غیر زبان از سطح متوسطی از توانش زبان انگلیسی برخوردارند، بنابراین مواد درسی PSE را میتوان با لحاظ این امر تدوین و به پیش برد."