Skip to main content
فهرست مقالات

زمینه های اجتماعی واقعه عاشورا

سخنران:

(11 صفحه - از 196 تا 206)

خلاصه ماشینی:

"این گونه جوامع، معمولا پس از گذشت دروه‌هایی از زمان و به دلیل یک سری اتفاقات ـ که در این جا فرصت بحث آن نیست ـ این شانس را پیدا می‌کنند که از رهگذر اتحاد قبیله‌ای به نظام‌های سیاسی پیشرفته‌تری دست یابند، اما همیشه امکان رجعت به نظام اجتماعی سیاسی پیشین قوی‌تر است؛ مثلا آن نظام‌های قیل‌الاقیالی که در مناطق جنوبی شبه جزیره تشکیل شد، از نمونه نظام‌هایی هستند که میل و گرایش جامعه عربی را به نوعی نظام سیاسی متمرکز و حتی برخوردار از ضوابط پاتری‌مونیالی، بیان می‌کنند. حال این بحث مطرح است که در چنین متنی، آیا احتمال وقوع تحول وجود دارد؟ یا این‌که همیشه راکد می‌ماند؟ پاسخی که به این سؤال داده می‌شود این است که معمولا در جوامعی با ساختار اجتماعی، سیاسی و دینی ریشه‌دار در سنت در دو صورت تحول امکان‌پذیر است: حالت اول زمانی است که سنتی قوی‌تر برخی از آن سنت‌ها را به‌هم بریزد و شرایط را برای بروز و ظهور سنت جدیدتری فراهم کند که البته لازمه این سنت هم این است که در گذشته و تاریخ جامعه و افراد ریشه داشته باشد؛ مثلا در زمان رسول الله‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم واقعه «حلف الفضول» نمونه‌ای بر این مدعاست (و یکی از وجوهی که برای حلف الفضول گفته‌اند این است که در گذشته این جامعه، پیمانی مشابه آن‌چه در خانه عبدالله‌بن جدعان منعقد شد، وجود داشته است)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.