Skip to main content
فهرست مقالات

برخوردهای مسالمت آمیز پیامبر صل الله علیه و آله و سلم با یهود

نویسنده:

ISC (21 صفحه - از 7 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : یهود، پیامبر، پیمان، مدینه، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، خیبر، صلح، قرارداد، سریه، عبدالله بن رواحه، اسیر، رسول خدا، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و یهود مدینه، صلح با یهود خیبر، حرکت عبدالله بن رواحه، یهود مدینه، جنگ، موادعه یهود، بن هشام، حرکت، ابن‌اسحاق، طایفه، میان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و یهود، پیمان اصلی میان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، متن، کشتن، تاریخ، پیمان‌نامه، صلح‌نامه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و یهود

درباره صلح نامه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و یهود مدینه هر چه سخن گفته می‌شود منحصر به پیمانی است که به «موادعه یهود» شهرت یافته است. لیکن در این مقاله قرار داد دیگری که تنها در کتاب «اعلام الوری» آمده‌است به عنوان پیمان اصلی میان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و یهود معرفی می‌گردد و دلایل و شواهدی بر درستی آن متن ارائه می‌شود. هم‌چنین این نتیجه به‌دست آمده که پیمان‌نامه مشهور، مربوط به یهودیان انصار است و به علاوه، آن مجموعه‌ای از چند قرارداد است نه یک قرارداد. بخش دوم این نوشتار به بررسی یکی از سریه‌های زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم پرداخته و چنین نتیجه‌گرفته‌است که این حرکت برخلاف آن‌چه شهرت یافته سریه نیست، بلکه حرکتی سیاسی است که از سوی رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به منظور صلح با یهود خیبر انجام شده‌است. هر چند پایان این حرکت به درگیری کشیده‌شده‌است.

خلاصه ماشینی: "اما آن‌چه مشکل را حل می‌کند گزارش‌ها و شواهدی است که در منابع دست اول بر تأیید مواد این پیمان وجود دارد؛ این شواهد عبارت‌اند از: 1ـ در بسیاری از منابع وقتی سخن از پیمان‌شکنی سه طایفه یهودی به میان آمده تصریح شده‌است که آنان هنگام ورود رسول خدا به مدینه، پیمانی را با آن حضرت امضا کردند. درباره این قرارداد چند نکته دیگر قابل توجه است: الف ـ با این‌که درباره تاریخ انعقاد پیمان عمومی تردیدهایی وجود دارد(24) اما شواهدی در دست است که بنابر آن‌ها پیمان با طوایف یهود را نمی‌توان دیرتر از ماه‌های اول هجرت دانست: نخست آن‌که در گزارش این پیمان آمده‌است: یهودیان نزد پیامبر آمده از دعوتش پرسیدند. (33) پیداست در این مورد میان دو قرارداد خلط شده‌است؛ قسمت دوم و سوم کلام مورخان مربوط به پیمان عمومی است که یهودیان اوس و خزرج به دوستان هم‌پیمان خود ملحق شدند و هم‌چنین متعهد شدند در دفاع از مدینه همراه مسلمانان بجنگند، اما قسمت اول و چهارم سخن مورخان مربوط به پیمان با سه طایفه است که قرار شد در جنگ‌ها ـ چه به سود و چه زیان پیامبر ـ وارد نشوند و مقصود از شرایط (له و علیه آنان) همان تعهدات طرفین برای عدم تعرض به یکدیگر است که در این قرارداد آمده است (لا نتعرض لا حد من اصحابک و لا تتعرض لنا و لا لاحد من اصحابنا)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.