Skip to main content
فهرست مقالات

پیمان مؤاخات

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 5 تا 24)

کلیدواژه ها : قرآن ،بینش اخوانی ،پیمان اخوت ،پیامبر ،الاخوة فی نسب

کلید واژه های ماشینی : اخوت ،اسلام ،دینی ،پیمان ،توحید ،نسب ،پیامبر ،اجتماعی ،بینش ،مؤاخات ،اخوت دینی ،شکل‌گیری پیمان برادری در مدینه ،ایجاد پیوند برادری میان مسلمانان ،قرآن ،پیمان مؤاخات ،پیمان اخوت ،فراخوانی قرآن به اخوت دینی ،عرب ،بینش اخوانی ،نژادی ،الاخوة فی نسب ،قبیله‌ای ،بینش اخوانی ـ نسبی ،پیکره اجتماعی جامعه صدر اسلام ،برادران دینی ،برادری اسلامی در صدر اسلام ،سیاسی ،جامعه ،پیامبر اسلام ،نسبی جامعه عرب

مقاله حاضر که مقدمه‌ای است بر شکل‌گیری پیمان برادری در مدینه، به بررسی و تحلیل بینش اخوانی و آیین برادری اسلامی در صدر اسلام می‌پردازد و تلاش داشته ضمن بررسی مبانی فکری و فلسفی اندیشه اخوت دینی، نقش این بینش و نگرش وحیانی را در ایحاد وحدت در پیکره اجتماعی جامعه صدر اسلام بیان کند. برای تأمین این منظور موضوع فراخوانی قرآن به اخوت دینی، سیره و عمل پیامبر در ارتقای بینش اخوانی ـ نسبی جامعه عرب به سطح اخوت دینی و فاصله گرفتن از تعصبات خونی و نژادی «الاخوة فی نسب» و تبلیغات و تشویق‌های پیامبر برای ایجاد پیوند برادری میان مسلمانان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"از این‌رو پیامبر اسلام از آغاز به ترویج و تبلیغ بینش اخوانی میان مسلمانان همت گماشت و ضمن توجه دادن مسلمانان به آیات الهی درباب وظیفه و مسئولیت مسلمانان در برابر یکدیگر به‌عنوان برادران دینی، در عمل نیز برای ایجاد اتحاد و برادری تلاش وافر کرد و کوشش نمود مفهوم برادر دینی را از مفهوم برادر سنتی رایج میان جامعه عرب جدا نماید و مفهوم نو برادری دینی را در خدمت حق‌طلبی، عزت و حرمت انسان قرار دهد. پس نمی‌توان ماهیتا تفاوتی میان هدف پیامبر در ایجاد عقد اخوت در مکه و مدینه احساس کرد مگر آنچه که مربوط به وضع اجتماعی و اقتصادی میان مهاجر و انصار در هنگام پیمان مدینه وجود داشت، زیرا در آن زمان علاوه براین که پیامبر قصد داشت رابطه و الفت میان مسلمانان را با این پیمان مستحکم سازد و زمینه تشکیل امت اسلامی را فراهم سازد، کمک انصار به مهاجران که از دیار خود کوچیده بودند عامل مضاعفی در تحکیم پیمان برادری در مدینه بود و در سایه پیمان مذکور برادران مهاجر می‌توانستند از مساعدت‌های مالی انصار بهره گیرند(27) و حتی از یکدیگر ارث بردند، گرچه پس از جنگ بدر هنگامی که مهاجران از غنائم جنگی بهره‌مند شدند و گشایشی در امور حاصل شد، رابطه ارث و میراث براساس اخوت، به حکم خداوند قطع گردید(28) و به نزدیکان میت سپرده شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.