Skip to main content
فهرست مقالات

جستاری در بحث وراثت اعمام و وراثت بنات

نویسنده: ؛

تابستان 1381 - شماره 10 (20 صفحه - از 101 تا 120)

کلیدواژه ها : وراثت ،اعمام ،بنات ،علوی ،عباسی

کلید واژه های ماشینی : وراثت اعمام ،وراثت اعمام و وراثت ،اعمام ،اعمام و وراثت بنات ،بحث وراثت اعمام ،عباسیان ،علویان ،جاهلی ،جاهلیت ،رسول خدا ،عباس عموی پیامبر ،فرزندان رسول خدا ،قانون ارث جاهلی ،عمو ،عموی پیامبر ،قانون ارث ،فرزندان دختر ،عصر جاهلیت ،امام حسین ،ارث نمی‌برد ،ارث جاهلی ،حضرت فاطمه ،عمو مانع ارث‌بری پسر عمو ،دین اسلام ،دختر ارث ،طریق ارث منتقل ،پسر عمو ،فرزندان پسر ،ارث‌بری پسر عمو ،فرزندان فاطمه

وراثت اعمام و وراثت بنات بحثی است که یک طرف آن بنی‌عباس و طرف دیگر آن علویان می‌باشند. در عصر جاهلیت، تنها فرزندان ذکور، از ارث بهره می‌بردند ولی با ظهور دین اسلام این قانون برداشته شد. عباسیان که در روی کار آمدن خود و مبارزه با بنی امیه از شعارهای علویان و پیروان آن‌ها استفاده زیادی بردند و ابتدا مشروعیت حکومت خود را از طریق وصیت ابوهاشم به علی(ع) می‌رساندند، به تدریج از علویان فاصله گرفتند و ادعا کردند خلافت، میراث عباس عموی پیامبر(ص) است. آن‌ها با تکیه بر این اصل جاهلی، که دختر ارث نمی‌برد، وارث پیامبر(ص) را عباس ـ تنها پسر عبد المطلب که تا زمان رحلت پیامبر(ص) زنده بود ـ معرفی کردند. در مقابل، علویان به ویژه اهل بیت با استناد به آیات قرآنی و احکام عقلی در صدد رد ادعای عباسیان بر آمدند و بدینگونه بحث وراثت اعمام و وراثت بنات مطرح شد. در این مقاله، به بیان چگونگی پیدایش اندیشه وراثت اعمام و سابقه آن و عکس العمل علویان به ویژه اهل بیت به طور مختصر پرداخته‌ایم.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.