Skip to main content
فهرست مقالات

نظام قضایی در ایران پس از اسلام

نویسنده: ؛

تابستان 1381 - شماره 10 (26 صفحه - از 121 تا 146)

کلیدواژه ها : اسلام ،فقه ،ایران ،ساسانیان ،نظام حقوقی ،قضاوت ،قاضی القضات

کلید واژه های ماشینی : نظام قضایی ،فقه اهل سنت ،قضایی ،عباسی ،اهل سنت ،امام علی ،خلافت عباسی ،شریح قاضی ،منصب قاضی ،عصر عباسی ،قاضی‌القضات خلافت عباسی ،منصب ،شریح ،اوائل خلافت عباسی ،قاضی‌القضات ،خلفای عباسی ،ایرانیان به اسلام ،منصب قاضی‌القضات ،حضرت فاطمه ،خلفای راشدین ،طرفین دعوی ،دین اسلام ،منصب قاضی القضاتی ،منصب قضاوت ،آیین دادرسی ،حضرت علی ،احقاق حق ،وفات به سال ،سازمان قضایی ،خلیفه گفت

با سقوط ساسانیان، نظام حقوقی اسلامی به تدریج جایگزین نظام حقوقی زرتشتی شد. یکی از انگیزه‌های مهم رویکرد ایرانیان به اسلام، تأکید دین اسلام بر عدل و داد بود. پیامبر اکرم(ص) در مدینه خود به قضاوت می‌پرداخت، اما برای نقاط دور دست یکی از یاران خویش را برای قضاوت می‌فرستاد. در عصر خلفای راشدین، قوه قضائیه از قوه مجریه، تفکیک شد. از عصر اموی تا اوائل خلافت عباسی، نظام قضایی در قلمرو ایشان از جمله ایران شیوه‌ای غیر متمرکز داشت. پس از استقرار عباسیان نظام قضایی، تحت تأثیر تمدن ایرانی، به شیوه‌ای متمرکز روی آرود و منصب قاضی القضات که مشابه مقام موبدان موبد در عصر ساسانی بود برای اشراف و نظارت بر کار قضات در تمام قلمرو خلافت عباسی تأسیس شد. این نظام که از جهت ماهوی و شکلی براساس فقه اهل سنت استوار بود تا سقوط عباسیان به دست هلاکو ادامه یافت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.