چکیده:
در این مقاله کوشیده ایم به بررسی مهم ترین برهانی که کانت در بخش «رد ایدئالیسم» در مقابل شکاک دکارتی طرح کرده است، بپردازیم. براساس این برهان ما نه تنها تجربه بیرونی بی واسطه از اشیای خارجی داریم، بلکه حتی تجربل درونی که دکارت آن را تردید ناپذیر می داند، بر پایه فرض پیشین تجربه بیرونی امکان پذیر است. پایه اصلی این برهان بر این فرض استوار است که ما دوگونه شناخت از خود داریم: آگاهی محض از وجود خویش و تعیّن حقیقی آن وجود که منوط است به رابطه با چیزی که هرچند به وجود من بستگی دارد، ولی بیرون از من است.
در این مقاله برآنیم نشان دهیم به رغم تاکید برخی مفسران کانت بر این ادعا که بحث او در بخش رد ایدئالیسم، همان بحث وحدت گاهی است که در بخش استنتاج استعلایی مقولات مطرح می شود، هدف و مولفه های بحث او در رد ایدئالیسم از جهاتی متمایز از بحث استنتاج استعلایی است. این تمایز مبتنی بر دو مفهوم متفاوت وحدت آگاهی و آن همانی شخصی است.
The central aim this paper is investigating the most important proof that kant has proposed against the Cartesian skeptic. According to his proposed proof،we not only have immediate outer experience of outer things but also even inner experience،which for Dascartes is indubtaible، is possible only on the assumption of outer experience. This proof is based on the assumption that we have two kinds of knowledge of the self،mere consciousness of one's existence and its genuine determination which depends on its relation with something،while bound up with my existence، is outside me. Effort has been made in this paper to show that despite the emphasis of commentators on the claim that his discussion on refutation of Idealism is the same discussion of unity of consciousness which is introduced in transcendental deduction، his aim and components his discussion on refutation of Idealism is distinct from the discussion transcendental deduction in some aspects. This distinction rests on a contrast between two notions of "unity ofconsciousness''and "personal Identity.