Skip to main content
فهرست مقالات

حیات عارفانه امام علی (ع)

نویسنده: ؛

بهار 1380 - شماره 19 علمی-ترویجی (14 صفحه - از 11 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام ،حضرت علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام ،ایمان علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام ،شهودی ،علم شهودی ،شهودی علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام ،حضرت علی ،برهان عقلی ،حصولی ،عینی ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،عقلی ،حضرت علیه‌السلام ،علی علیه‌السلام ،علم حصولی ،مشهود ،حضرت علی علیه‌السلام ،الهی ،سنخ ایمان ،رسول گرامی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،معرفت نفس ،ذهنی ،علم حضوری ،مفهوم ذهنی ،وجود ذهنی ،اندیشه علمی ،اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،حضرت رسول ،امیرالمؤمنین علیه‌السلام

حیات، نحوه خاص از هستی است که مبدا ظهور علم و قدرت شده و عامل هماهنگ کننده «اندیشه علمی» و «انگیزه عملی» است، به طوری که اندیشه علمی بر انگیزه عملی اشراف و نظارت داشته و انگیزه عملی تحت هدایت اندیشه علمی، به صورت کوشش عینی ظهور می یابد. هر اندازه حیات، قوی تر باشد موجب شکوه اندیشه علمی و قدرت انگیزه عملی خواهد بود و هر اندازه اندیشه و انگیزه نیرومندتر باشد کاشف کمال حیات و شدت آن است. گرچه از قدرت هر کدام می توان به نیرومندی دیگری پی برد لیکن راه عمیق در استدلال، پی بردن از سبب (حیات) به مسبب، (اندیشه و انگیزه) است و راه سهل و سمح پی بردن از مسبب، یعنی اندیشه و انگیزه به سبب، یعنی حیات است؛ زیرا دسترسی به حقیقت حیات و همچنین پی بردن به نحوه حیات شخص معین دشوار است، ولی تا حد ی از بررسی علم و عمل او می توان با درجه وجودی حیات آن شخص آشنا شد و درباره کیفیت زیستن او سخن گفت؛ چون انگیزه عملی تحت رهبری اندیشه علمی سامان می پذیرد و اوج و حضیض آن وامدار صعود و هبوط اندیشه علمی است و هماره «عزم عملی» با هدایت «جزم علمی» تحقق می یابد و با وزن علم، موزون عمل در میزان حق و باطل و صدق و کذب و حسن و قبح توزین می شود. از این رو اختصاص بحث به بررسی اندیشه علمی و انصراف از گفت وگو در مدار انگیزه عملی به نظم صناعی و منطقی نزدیک تر است

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.