Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه دو مکتب اخلاقی در مورد دروغ

نویسنده:

(4 صفحه - از 45 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : مکتب ،مکتب اخلاقی ،دروغ ،اجتماع ،فضائل ،مربی ،تربیتی ،مربیان اخلاقی مذهبی ،فضائل اخلاقی ،ایمان ،مربیان اخلاقی ،انبیاء ،مربی اخلاقی اجتماعی ،مربیان اخلاقی اجتماعی ،مربیان مکتب اخلاقی در اسلام ،صفات ،مکتب اخلاقی اجتماعی ،مکتبهای مذهبی تربیت فرد ،علی علیه‌السلام ،مکتب تربیتی ،مکتب تربیتی انبیاء ،اسلام ،مکتب تربیتی اخلاقی ،ایجاد فضائل اخلاقی ،تربیتی مربیان اخلاقی ،مقایسه دو مکتب ،مکتبهای اخلاقی مذهبی ،مربیان اخلاقی غیرمذهبی مقایسه ،ارزش فضائل اخلاقی ،فرد

خلاصه ماشینی:

"درست است که یک سلسله از فضائل اخلاقی‌ است که مورد تصدیق همگان بوده و شاید اگر فردی پیدا شود که در تمام عمر خود از هیچ مبلغ‌ مذهبی و یا از هیچ مربی اخلاقی سخنی درباره بدی دروغ و خوبی راستگوئی و نظائر آن نشنیده‌ باشد بطبع خود ببدی و زشتی آن و خوبی این اعتراف خواهد کرد،ولی با اینهمه نمیتوان سیستم‌ تربیتی مکتب انبیاء و اثر عمیق و ریشه‌داری را که آنها در ایجاد فضائل اخلاقی در جامعه بشری‌ داشته‌اند با سیستم تربیتی مربیان اخلاقی غیرمذهبی مقایسه کرد. فضیلت در خدمت اجتماع خوبی راستگوئی در قبال بدی و زشتی دروغگوئی یکی از مصادیق واضح فضائل اخلاقی‌ از نظر هر دو مکتب است،ولی مربی اخلاقی اجتماعی از آنجا که دروغ را از نظر مفاسد اجتماعی عیب میشمارد قهرا تا آن حد برای راستگوئی ارزش قائل شده و از دروغگوئی مذمت میکند که کاری از کارهای اجتماع را فلج سازد،اگر مأمور رسیدگی بیکی از ماشینهای کارخانه بدون رسیدگی‌ بگوید ماشین سالم است،اگر متصدی بهداری بدون معاینه،گواهی صحت مزاج بیکی از کارمندان بدهد،اگر مهندس ساختمانی باستحکام بنائی که با خشت بالا رفته و سست پایه است‌ رأی بدهد،در تمام این موارد و نظائر آن دروغ از نظر مربی اخلاقی اجتماعی ناپسند و شخص‌ دروغگو مردود و مذموم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.