Skip to main content
فهرست مقالات

نقش معلم

نویسنده:

(4 صفحه - از 41 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،نقش معلم ،وراثت ،تربیت ،پزشک ،مهندس ،ایمان ،معلول ،هدف تعلیم و تربیت ،روانشناس ،انسان ،پزشک زائیده ،محیط ،آن‌کسی‌که معلم زائیده ،نوآموزان ،آموزش و پرورش ،وظیفه ،حاصل‌ضرب وراثت در محیط ،فردی حاصل‌ضرب وراثت ،فضیلت ،دزدیها ،روحی ،عدالت ،عوامل محیطی ،صفات ،معلول وراثت ،علمای تعلیم تربیت ،تربیت غیر عمدی ،علمای تعلیم و تربیت ،معلول عوامل محیطی

خلاصه ماشینی:

"باتوجه بهدف تعلیم و تربیت،کم‌وبیش وظیفه معلم روشن میشود،معلم باید بکوشد که یک‌ موجود ناقص و بی‌تجربه را بسر حد ترقی و تکامل برساند و او را برای یک زندگی نوین آماده‌ سازد،باتوجه باینکه اجتماع،همواره رو بتکامل میرود و مقتضیات محیط اجتماعی هر نسلی‌ از نسل پیشین،پیچیده‌تر میگردد،روشن میشود که وظیفه یک معلم،چقدر سنگین است؛چه‌ در اینصورت موظف است که تنها بیاد دادن یک مشت فرمول خشک و یا قاعده و دستور،قناعت نکند و همش این نباشد که شاگرد؛مانند دستگاه ضبط صوت،مطالب را گرفته و ضبط نماید و در جلسهء امتحان آنها را طوطی‌وار،تحویل دهد،چنانکه متأسفانه در بسیاری از معلمان،هنوز این‌ رسم کهنه و ارتجاعی مشاهده میشود. معلم باید مانند یک سرباز فداکار،در راه خدمت بانسانها-انسانهائیکه بکمک‌ تربیت،باوج ترقی و تعالی میرسند و بر اثر غفلت و بی‌توجهی،در حضیض پستی‌ و نابخردی سقوط میکنند-بکوشد و یا از خود گذشتگی،از این رهگذر،طرفی ببندد، معلم،باید مانند یک پزشک،نبض یکایک نوآموزان را در دست داشته باشد و در راه‌ ریشه کن ساختن صفات زشت-که از هر بیماری خطرناکتر ووحشتناکتر است-از جان و دل‌ آنها،بکوشد و صفات علی انسانی را در نهاد آنها پرورش داده شاگردان را بگوهر هنر و فضیلت، بیاراید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.