خلاصه ماشینی:
اگر این سخن را بپذیریم اشکالاتی پیش میآید از جمله اینکه چطور حضرت با این مقام والا بخاطر یک زن همه زنان را مورد نکوهش قرار میدهد و ضمنا چطور طلحه و زبیر که سردمدار این جنگ بودند حضرت آنها را مورد خطاب قرار نمیدهد و فقط عایشه را مورد عتاب قرار میدهد و باز هم اگر این خطبه را به گونهای توجیه کنیم ولی خطاباتی نظیر اینها که از حضرت رسول صادر شده است را چه کنیم؟ خانم میرخانی: بسم الله الرحمن الرحیم آنچه که ما در اندیشه اسلامی به لحاظ جایگاه انسان داریم به طریق واقعبینانه وارد بحث شویم باید دید جایگاه اسلام درباره انسان و به تبع زن و مرد چگونه است و آیا جنسیت نقشی در احکام اسلام دارد اگر دارد؟ کجاها دارد و اگر ندارد؟ کجاها و نیز باید دید در شیوههای عملی حضرت بدین نحو عمل کردند و عمدتا نگرش ایشان نسبت به خانواده، جامعه و حتی در عرصه حکومت همینگونه بوده است و آیا میتوان به صورت یک شیوه عملی در شیوههای اجتهادی بدین گونه استدلال کنیم و آنگونه که ائمه خودشان فرمودند: علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع دقیقا شیوه قانونی ما از یک اسلوب و نظم و یک تفکر جامع سیستمی برخوردار است.
غیر از اینکه حضرت نسبت به اهل کوفه چنین بیاناتی دارند که یکجا از آنان نکوهش میکنند و یکجا تعریف میکنند حتی در برخی موارد حضرت عباراتی درباره اینها بکار میبرند که عقل شما گویی رشد نکرده و عقل شما چون حلومالاطفال است پس آیا میتوان اینها را یک قضیه کلی فرض کنیم قطعا نمیشود پس اگر جامعیت و کارآمدی و نظاممندی اجتهاد شیعی را در نظر بگیریم با این حرفها دیگر سازگاری ندارد.