Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و پرورش (8): تنبیه، آزاد یا ممنوع؟

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تنبیه ،آموزش و پرورش ،تربیت ،ایران باستان ،منظور تکامل تربیت شونده ،کلاس ،پرورش ( ،بخاری ،کودکان ،آموزش و پرورش ایران ،معلم ،طفل ،ملامت ،تربیت و تکامل تربیت شونده ،نافرمانی ،دانش‌آموزان ،تنبیه و خشونت ،ایران ،توسل هب تنبیه و خشونت ،پرورش ایران باستان ،نافرمانی با افراد کلاس ،مردم ایران باستان ،هدف آموزش و پرورش ،توسل به تنبیه ،معلم طفل ،محیط دموکراسی و آزادی ،روش تربیتی طوری زندگی مردم ،پرورش‌کار لایق ،وارد کلاس ،احساس

خلاصه ماشینی:

"در اینجا این نکته اساسی جلب توجه میکند که آیا تنبیه و خشونت،باید بکلی‌ ترک شود یا اینکه بعکس،این وضع؛همچنان باید ادامه پیدا کند؟ از یک طرف عذر متصدیان آموزش و پرورش،این است که بدون توسل به تنبیه،کنترل‌ اطفال ممکن نیست،نتیجهء ترک تنبیه،پیدایش هرج‌ومرج در زندگی کودکان است،روی همین‌ اصل می‌بینیم حتی«جان لاک»هم اعمال نفوذ را در تربیت،روا میشمارد،بعضی از دانشمندان‌ ما هم تنبیه و خشونت را روا می‌شمرند،چنانکه«غزالی»معتقد بود که معلم باید حتی الامکان‌ با ترساندن طفل،او را تأدیب کند و چنانچه مؤثر نشد او را بزند،صاحب قابوسنامه معتقد است‌ که:«معلم باید با هیبت باشد و کودک را در صورت کاهلی بزند،تا وی بر خود کاملا مسلط گردد... بدینترتیب ممکن است در محیط دموکراسی و آزادی،به تربیت شونده مجال تفکر و تنبه داده شود و نیازی باعمال نفوذ و ایجاد محیط استبداد و دیکتاتوری و وحشت‌ پیدا نشود؛با توجه باینکه اگر از کارخانهء تنبیه و ملامت و بدگوئی،آدم بیرون می‌آمد تاکنون دنیای پر غوغای ما اصلاح شده و هیچگونه نگرای باقی نمانده بود!!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.