چکیده:
این مقاله یک مدل برنامهریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی را جهت انتخاب پرتفولیوی مناسبی از فرآیندها برای مهندسی مجدد در شرکتهای تولیدی ارائه میکند. برای اندازهگیری و برآورد اثر مهندسی مجدد هر یک از فرآیندها در بهبود عملکرد شرکت، یک روش ارزیابی بر مبنای مجموعهای جدید از شاخصهای کمی و کیفی ایجاد شده است. به دلیل کلامی بودن برخی متغیرها و وجود دادههای غیر قطعی از نظریه مجموعههای فازی استفاده شده است. لذا فرآیند تحلیل سلسه مراتبی، تصمیمگیری گروهی چند معیاره، نظریه فازی و نظریه پرتفولیو به منظور توسعه یک مدل انتخاب پرتفولیوی فرآیند، در کنار هم به کار برده شده است. در نتیجة این مدل، فرآیندهایی برای مهندسی مجدد انتخاب میشوند که حداکثر ارزش را برای سازمان ایجاد کرده و حداقل مقاومت کارکنان را در پی دارند. برای حل مسائل برنامهریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی یک روش جدید با توجه به درجه عضویت اعداد فازی توسعه داده شده است. در پایان، یک مطالعه موردی جهت تشریح روش پیشنهادی ارائه شده است که عملی بودن و کارآیی آن را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
"ابعاد اندازهگیری عملکرد و شاخصهای مرتبط با هر بعد (اوزان مربوط به مطالعه موردی) شاخص عملکرد ابعاد عملکرد بازده داراییها عملکرد مالی ساختار سرمایه نسبت گردش نقدی نسبت هزینهها به فروش نرخ بازده تولید توانایی ساخت، تولید و نوآوری انعطافپذیری تولید بهرهوری میانگین زمان سیکل تولید محصولات توانایی به دست آوردن تکنولوژیهای حیاتی و تولید محصولات جدید توانایی بهبود فرآیندهای تولیدی سطح کیفی محصول رضایت مشتریان و کارکنان سهم بازار نرخ رشد فروش رضایت کارکنان انطباق فعالیتهای سازمان و محصولات تولیدی با اصول زیست محیطی روابط با تامینکنندگان بالادستی مواد و ملزومات ارتباطات زنجیرة تامین یکپارچگی تاکتیکی روابط پایین دستی روش تحلیل سلسله مراتبی کلاسیک که توسط توماس .
فهرست فرآیندها و طرحهای پیشنهادی برای طراحی مجدد و تخمین هزینة هر یک ردیف فرآیند مطرح شده طرح پیشنهادی تخمین هزینه (میلیون) P1 فرآیند فروش توسعه سیستم توزیع داخل کشور و راهاندازی مراکز فروش در مراکز استانهای اصفهان، شیراز، مشهد و آذربایجان غربی P2 فرآیند R & D ایجاد بخش تحقیق و توسعه در شرکت و وارد شدن در زمینه طراحی و تولید مبلمان خانگی P3 فرآیند تولید راهاندازی خط تولید جدید در شهرک صنعتی پرند P4 فرآیند انبارداری ایجاد سیستم کدینگ برای محصولات و بازنگری کدینگ انبار P5 فرآیند تضمین کیفیت پیادهسازی سیستمهای مدیریت نوین و کسب گواهینامههای ISO 9001، ISO 14001 و OHSAS 18000 P6 فرآیند بازاریابی راهاندازی سیستم CRM برای برقراری ارتباط موثرتر با مشتریان P7 فرآیند تولید خرید دو عدد ماشین برش CNC جدید با میز بزرگ برای خط تولید فعلی P8 فرآیند استخدام توسعه منابع انسانی و بکارگیری 20 کارگر ماهر و اخراج 14 کارگر فاقد مهارتهای لازم P9 فرآیند توزیع و بازاریابی برقراری اتحاد استراتژیک با شرکت ترکیهای B جهت فروش محصولات شرکت در ترکیه P10 فرآیند فروش احداث یک مرکز فروش نوین چند طبقه با طبقهبندی بر اساس محصول در تهران P11 فرآیند کنترل کیفیت ایجاد واحد مستقل کنترل کیفیت در کارخانه حال باید از میان فرآیندهای کاندید شده با توجه به شرایط سازمان تعدادی که اثر بیشتری در بهبود عملکرد شرکت دارند را انتخاب نمود."