چکیده:
تحقیق حاضر که توصیفی و از نوع همبستگی است، با هدف بررسی رابطه موجود بین فلسفه اخلاق فردی و فرایند تصمیم گیری اخلاقی فروشندگان انجام شده است و در پی پاس خگویی به دو سوال اساسی است: اول، فلسفه اخلاقی فروشندگان جامعه این تحقیق چیست؟ و دوم، فلسفه اخلاقی فروشندگان، فرایند تصمیم گیری اخلاقی آنها را چگونه تحت تاثیر قرار م یدهد؟ جامعه آماری این تحقیق، که نظراتشان به وسیله پرسشنامه جم عآوری شده است، فروشندگانی هستند که در مرکز پژوهش های وزارت بازرگانی دوره آموزش فروش را گذراند هاند. تعداد کل جامعه قابل دستیابی 300 نفر بود. براساس جدول کرجی و مورگان تعداد 169 نمونه انتخاب شد. تعداد 142 پرسشنامه از طریق پست دریافت گردید. 6 عدد به علت نواقصی که داشتند قابل استفاده نبود. تعداد 137 پرسشنامه باقیمانده مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل توصیفی داده ها نشان می دهد که عمده پاسخ گویان در صنایع غذایی، خدمات مسافرتی، خدمات مهندسی و فروش اتومبیل به کار فروشندگی اشتغال دارند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بیش تر فروشندگان اصول اخلاقی ایده آل گرایی دارند. با این حال، اگرچه ایده آل گرایی بر قضاوت اخلاقی فروشندگان تاثیر مستقیم دارد، اما تاثیر اقتضاگرایی بر تمایل اخلاقی (که به مرحله عمل نزدیکتر است) بیش از اید هآل گرایی است.
The purpose of this descriptive - correlational research is to study the relationship between the salespersons’ personal moral philosophy and their ethical decision making process. It tries to find answers to two main questions: 1) what are the surveyed salespersons’ personal moral philosophy? 2) How this moral philosophy will influence their decision making process? Our Research population, whose opinions were collected using a questionnaire, consisted of the salespersons taking part in the sales training courses offered by the Research Center of Iran Ministry of Commerce. The statistical population size was 300 and according to Morgan and Krejcie’ table (1970), a sample size of 169 was chosen. 137 questionnaires out of 142 were proper to be
analyzed. Descriptive analysis of the data indicated that the majority of the respondents were working in industries like food, tourism, insurance, publications and engineering services, as salespersons. In addition, Path analysis, employed for the inferential statistics, showed that the respondents’ main moral principle was idealism, and although idealism directly influenced their moral judgment, relativism was more influential on their moral intention (final step in the ethical
decision making process) than idealism.