Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم (سوره حدید آیه 4) عرش خداوند

نویسنده:

(5 صفحه - از 5 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : عرش ،استیلاء ،العرش ،استیلاء بر عرش تدبیر ،خداوند ،عرش خداوند ،علی العرش ،آسمانها ،استیلاء بر عرش ،اسکناس ،تدبیر جهان آفرینش ،سریر ،عرش در قرآن ،جهان آفرینش ،آسمانها و زمین ،جهان هستی ،احاطه ،رب العرش ،تدبیر جهان ،فلک ،بمعنای ،عرش تدبیر ،امور جاری در جهان ،تدبیر و تنظیم ،نتیجهء استیلاء ،استیلاء یافت ،رخ ،رخ می‌دهد ،امور جهان ،قرار بگیرد

خلاصه ماشینی:

"منظور از عرش در قرآن چیست؟ جای گفتگو نیست که«عرش»در لغت عرب بمعنای تخت و سریر است که زمامداران بر آن‌ می‌نشسته‌اند و از روی شور و مشورت و یا استبداد به تدبیر امور مملکت میپرداختند،و در قرآن‌ «عرش»در این معنی زیاد بکار رفته است اینک دو آیه بعنوان گواه میآوریم: 1- و رفع ابویه علی العرش (یوسف آیه 100)یعنی یوسف پدر و مادر خود را بر تخت‌ خود نشانید. 3-دسته سوم جملمه «ثم استوی علی العرش» را کنایه از احاطه و استیلاء او بر تمام جهان‌ دانسته میگویند:این جمله یک کنایه و تشبیهی بیش نیست،و عرش مصداق خارجی و حقیقت‌ واقعی ندارد،و خداوند برای بیان احاطهء قدرت و سلطه و تدبیر جهان خلقت خود این جمله را بعنوان کنایه آورده است،زیرا زمامداران وقتی به تدبیر امور مملکت میپردازند،که روی تخت‌ حکومت قرار بگیرند،و با صادر نمودن اوامر و نواهی،امور کشور را تمشیت میدهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.