Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم (سوره حدید آیه 4) عرش خداوند

نویسنده:

(5 صفحه - از 5 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : عرش، تفسیر قرآن کریم، استیلاء، خداوند، عرش خداوند، تدبیر، علی العرش، اسکناس، عرش تدبیر جهان آفرینش، تخت، سوره حدید آیه، استیلاء بر عرش تدبیر، تدبیر جهان آفرینش، تدبیر امور عالم خلقت، جهان، عرش خدا، قدرت، کنایه، خلقت، استوی علی العرش، احاطه، استیلاء بمنظور تدبیر جهان، بمعنای استیلاء و احاطه، جمله، تدبیر جهان آفرینش و تنظیم، آسمانها و زمین، لفظ، جسم، فلک، لغت عرب بمعنای تخت

خلاصه ماشینی: "منظور از عرش در قرآن چیست؟ جای گفتگو نیست که«عرش»در لغت عرب بمعنای تخت و سریر است که زمامداران بر آن‌ می‌نشسته‌اند و از روی شور و مشورت و یا استبداد به تدبیر امور مملکت میپرداختند،و در قرآن‌ «عرش»در این معنی زیاد بکار رفته است اینک دو آیه بعنوان گواه میآوریم: 1- و رفع ابویه علی العرش (یوسف آیه 100)یعنی یوسف پدر و مادر خود را بر تخت‌ خود نشانید. 3-دسته سوم جملمه «ثم استوی علی العرش» را کنایه از احاطه و استیلاء او بر تمام جهان‌ دانسته میگویند:این جمله یک کنایه و تشبیهی بیش نیست،و عرش مصداق خارجی و حقیقت‌ واقعی ندارد،و خداوند برای بیان احاطهء قدرت و سلطه و تدبیر جهان خلقت خود این جمله را بعنوان کنایه آورده است،زیرا زمامداران وقتی به تدبیر امور مملکت میپردازند،که روی تخت‌ حکومت قرار بگیرند،و با صادر نمودن اوامر و نواهی،امور کشور را تمشیت میدهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.