چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناخت رابطه سبک های والدگری و ویژگی های شخصیتی با پیشرفت تحصیلی، نقش سبک والدگری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان نوروزگرا و برون گرد بود. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرتهران و مادران آنها بود که تعداد 400 نفر به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سیاهه های 5 عاملی شخصیت NEO-FFI و شیوه های فرزند پروری بامریند و معدل دانش آموزان و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل واریانس یکراهه(ANOVA) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سبک های والدگری مستبدانه و مقتدرانه و ویژگی شخصیتی برون گردی 6/22% از تغییرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تبیین نماید. همپنین مشاهده گردید که عملکرد تحصیلی دانش آموزان نوروزگرا و برون گرد با سبک والدگری مقتدرانه بهتر از دانش آموزانی است که در معرض سبک والدگری سهل گیرانه و مستبدانه هستند. نتایج بر اساس نظریه سبک های والدگری و صفات شخصیتی مورد بحث قرار گرفت. یافته های این پژوهش می تواند در شناخت ارتباط پیشرفت تحصیلی و ویژگی های شخصیتی و نقش تعدیل گر سبک های والدگری در این ارتباط، کمک شایانی باشد.
خلاصه ماشینی:
سبک هاي والدگري ، ويژگي هاي شخصيتي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان Parenting Style, Personality Characteristics and Academic Achievement à in Students àà پروين ودودي مفيد دکتر پرويز آزاد فلاح àà àà دکتر کاظم رسول زاده طباطبايي چکيده هــدف از پــژوهش حاضــر شــناخت رابطــه سبک هاي والدگري و ويژگـي هـاي شخصـيتي بـا پيشــرفت تحصــيلي ، نقــش ســبک والــدگري بــر عملکــرد تحصــيلي دانــش آمــوزان نــوروزگرا و برون گرد بود.
با توجه به تاکيد ادبيات تحقيق بر نقـش ويژگـي هـاي شخصـيتي روان آزرده گرايـي و بـرون گـردي در زنـدگي فـردي و اجتماعي ، در پژوهش حاضر بررسي نقش سبک هاي والـدگري بـر عملکـرد تحصـيلي دانش آموزان نوروزگرا و برون گرد مورد بررسي ويژه قرار گرفته است .
مقايسه عملکردتحصيلي دانش آموزان برون گرد با سبک والدگري سهل گيرانه ، مستبدانه و مقتدرانه (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري بر اساس يافته هاي تحقيق حاضر، نوروزگرايي ارتباط منفي با پيشرفت تحصـيلي نشان داد؛ اين يافته با نتايج پژوهش هاي پرموزيک و فورنهام (٢٠٠٣)؛ زويک و وبسـتر (٢٠٠٤)؛ هيون و همکاران (٢٠٠٢)؛ لانس بري و همکاران (٢٠٠٣) و لايدرا و همکاران (٢٠٠٧) همسو است .
The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among African-American parochial college students, Journal of Adolescence, 32, 259- 273 Alizadeh, H.
Personality and family influences on adolescent attitudes to school and self-rated academic performance, Journal of Personality and Individual Differences, 32, 453-462.